Thursday, December 20, 2012

..Serungkai Kata..

..Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum.. 20.12.2012 (Khamis) Last tutorial bersama BLC8
"...Kerana Ilmu kita bertemu,kerana Perkenalan ukhuwwah terjalin dan kerana Persahabatan Lillah ia akan berkekalan dan diredhai.."
Tiada apa yang mau dibicarakan kepada kalian,hanya sedikit cebisan yang akan saya lakarkan di ruangan perkongsian ini. Pertamanya,Alhamdulillah Ya Allah di atas kesempatan yang diberi untuk belajar,berkenalan,berukhuwwah dan bersahabat bersama teman2 seperjuangan BLC8.terima kasih di atas peluang yang amat berharga itu. Seterusnya,terima kasih juga buat teman2 yang sedia menjadi sahabat saya selama satu sem kita belajar bersama.Diharap BLC8 ini akan terus kekal dengan warga yang sama sehingga tamat pembelajaran di gedung Ilmu kita ini..in shaa Allah. andai kata jika BLC8 dengan warga yang sama ini sampai di sini sahaja,jangan resah dan gelisah..tabahkan hati,kuatkan diri dan tenangkan fikiran.Moga kita bertemu di luar BLC8,terus bersahabat sepertimana ia pernah terjalin sejak 10 September 2012.
"...Sahabat,,,, ingatlah kemesraan trjalin antara kita.. segala kebahagiaan, kejayaan kita kecapi brsama... sabarlah...dugaan yang melanda merencam jiwa.. tabahlah...segalanya,itu hanya berbakti kesetiaan kita.. ketika kesunyian engkau mnemaniku dikala resah... ku pasrah kepada Allah,tanda kasihku yang abadi..."
..Hanya dirimu selama ini menjadi teman sejati kerana ukhwah yang terbina... ikatan ini, ikatan suci yg trjalin ats rahmatNya... bersama higga ke akhirnya..
~SAHABAT, anda adalah INSAN HEBAT buatku..~
" Tidak sempurna iman seseorang itu sehingga dia menyayangi saudaranya spertimana dia menyayangi dirinya sendiri "-hadith
"...Saya ingin memohon maaf jika ada tersalah,terkasar bahasa,terlebih bicara sepanjang persahabatan kita..Saya tidak perlukan pujian yang boleh memberi penyakit hati kepada saya,tapi saya amat perlukan teguran untuk membaiki kekurangan dan kelemahan diri saya.Syukran jzilan buat kalian...Bittaufiq wannajah lil imtihan,wa fi jami'il umur fi dunia wal akhirat.."
"...Ya Allah jernihkan niatku. Ya Allah, aku insan yang lemah memerlukan pertolongan makhluk setelah memohon dengan-Mu. Ya Allah, kini aku berada jauh daripada keluarga tercinta. Aku hanya berharap perhatian dari-Mu. Namun, aku inginkan teman sebagai sahabat. Saat aku diberjauhan dengan keluarga tercinta, Aku ingin berdamping dengannya, agar aku kuat menghadapi dugaan dijalan-Mu. Ya Allah, aku hanya hamba-Mu yang tidak sempurna dan serba kekurangan. Maka itu,Ya Allah, Hadirkanlah seorang sahabat yang soleh dan solehah untukku. Seorang sahabat sebagai pelengkap akan kekuranganku. Ameen Ya Rabbal 'alamin...."
Bersahabatlah kerana Allah SWT, kerana Allah SWT pemilik sekalian makhluk. Dialah yang menemukan kita dengan sahabat sejati kita.
~sekian,jaga diri jaga amal dan jaga Iman.. -wslm-

Tuesday, December 4, 2012

..Manfaatkan peluang yang diberi...

..Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum..Selamat Datang December,bermaksud kita hampir di akhir tahun 2012.Pengajian saya pun dah semakin hampir ke penghujung sem,pejam celik dah hampir satu sem saya diberi peluang untuk menuntut Ilmu disini. Peluang..?? tak kisah apa2 peluang pun,kita kena ambil dan manfaatkan sebaik mungkin.sedang asyik membaca post2 (status update) di Facebook,tiba2 terbaca di satu post nie yang mana dari Mama saya tersayang..hehe.Sekadar ingin berkongsi :
"...Salam pagi selasa utk semua... Sekadar renungan beza antara dulu dan sekarang. Musim konvo ni...ingat masa saya konvo dulu cuma ma sj hak g sbb dulu ayah Cik gu sekolah rendah tak dok cuti pah ayah xdok keto cuma motorsikal yamaha sebutir jah. Dulu masa kito belajar kat ITM Dungun ayah g atar naik teksi. Lo ni anak2 kito masuk U tak dan pun dua semester ayah kesian takut anak jalan kaki jauh bagi keto ko anak. Dulu kita paka payung sebutir jalan kaki kat ITM sura hujung.
Bersyukur lah anak2 semua..dan renungkan lah...perit susah zaman2 mak ayah dulu..dan kesenangan serta kemudahan dari allah taala utk kamu semua. Gunakan pada jalan yang baik bkn utk bermegah2..."
Ya,Alhamdulillah peluang itu diberikan kepada saya..Belum masuk sem2 dan tak habis sem1,dah diberi pinjam kenderaan untuk saya berulang alik ke kampus.syukran awi buat ayah saya..hehe.Erm,kalau difikirkan memang benar apa yang dikongsikan oleh mama saya,means kalau nak dibandingkan dengan zaman dahulu bukan main lagi susahnya mereka.Banyak bersabar dan menerima apa sahaja yang ada.Berbeza dengan sekarang,mudah sahaja kita diberi kemudahan..Adakah kita memanfaatkan kemudahan yang diberikan..?? Tepuk dada tanyalaa diri.
Pesanan saya buat diri sendiri : Manfaatkan peluang yang diberikan itu..Kemudahan yang diberi itu membuatkan saya semakin takut dan risau jika saya tidak mampu untuk menunaikan amanah dan tanggungjawab dengan sebaik mungkin.
Setakat ini dahulu,,jaga diri jaga amal dan jaga Iman. -wslm-

Wednesday, November 28, 2012

..Ujian itu bukan melemahkan,ia satu kekuatan..

..Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum buat sahabat-sahabat pembaca.Semoga kita semua sentiasa di bawah rahmat Allah,in shaa Allah. Seringkali kita mengeluh atau merungut,kenapa mesti terjadi sebegini..?? kenapa mesti aku yang perlu hadapi keadaan ini..?? Malahan diberi-Nya ujian yang sama setiap kali. Setelah satu, maka datang pula satu lagi masalah. Setelah habis dicuba dengan ujian yang merumitkan, didatangkan pula ujian yang menyesakkan dada. Pernah tak terfikir kenapa begitu dan mengapa begini..??

Subhanallah,sungguh indah perancangan Allah dalam mendidik dan mentarbiah hambaNya.Allah datangkan ujian itu bukan untuk melemahkan kita tapi ia adalah satu suntikan semangat buat kita.Dari kelemahan itu kita belajar,kita berusaha untuk mencari jalan penyelesaian.Allah menciptakan manusia dengan kelemahan, namun Allah tidak membiarkan kita terus menerus hidup dalam kelemahan tersebut. Maka Allah datangkan ujian bertimpa-timpa pada titik kelemahan tersebut sebagai latihan untuk membina sebuah kekuatan. Tiap orang lain ujiannya.Bagaimana..??
Seseorang yang lemah dalam akademik,Allah uji mereka dalam hal tersebut. Bukan sekali sahaja mereka diuji, namun berkali-kali. Ada yang mengalami kegagalan dalam "Midterm" kemudian dalam peperiksaan Akhir musim panas Allah menguji lagi dengan kegagalan walaupun telah berusaha keras.Malah, ada yang bukan pertama kali perlu mengalami kitaran ujian tersebut, bahkan mungkin pada tahun kedua mahupun tahun ketiga. Di titik akademik itulah Allah berkali-kali datangkan ujian pada mereka agar dengan adanya ujian-ujian itu mereka lebih kuat dan mantap pada sebuah pengharapan. Ya, berharap pada Allah setiap kali ujian datang menjengah. Seseorang individu yang lemah dalam ketaatan kepada Allah dan terjerumus ke lembah maksiat, maka pada titik maksiat itu Allah mengujinya berulang kali. Allah mengujinya dengan bakaran nafsu yang menyala, dan bisikan syaitan yang menggoda berkali-kali sehingga tewas ke lembah maksiat itu. Adapun, yang cuba bertaubat dan kembali kepada jalan Allah, namun, nafsu dan bisikan syaitan memanggil-manggil untuknya terjun ke lembah maksiat. Maka tiap kali itulah dia tewas dan kembali ingin bertaubat. Namun, Allah datangkan godaan demi godaan sebagai ujian sehingga manusia tewas. Kemudian dia kembali bertaubat, namun, masih lagi Allah mendatangkan kebaikan kepadanya sehingga hamper-hampir sahaja berputus asa dalam kemaksiatan.

Erm,masing-masing punyai masalah dan cabarannya tersendiri.Bergantung kepada seseorang itu bagaimana ingin selesaikan masalah tersebut.
Rasulullah s.a.w bersabda;
"...Sekiranya Allah menginginkan kebaikan untuk seseorang itu, Allah akan mengujinya dengan kesusahan.." (Hadis Riwayat al-Bukhari)
Ujian yang Allah datangkan itu sebenarnya adalah untuk memberikan kebaikan kepada kita. Allah sebenarnya ingin memberi kita kekuatan dan menghilangkan dari kita kelemahan-kelemahan tersebut. Maka, Allah menguji kita pada titik yang lemah itu, agar dengan ujian itu, titik lemah itu akan menjadi salah satu kekuatan bagi individu tersebut. Allah ingin mentarbiyah manusia untuk memperbaiki kelemahan diri, maka Allah datangkan cubaan sebagai guru untuk mendidik. Untuk mengubah suatu kelemahan kepada kekuatan, ia memerlukan masa dan konsistensi.

Jangan kita terus lemah dengan ujian yang dihadapi, sebaliknya bangkitlah mencari kekuatan diri anda...Semoga kita sentiasa diberi kesabaran,kekuatan dan ketabahan dalam mengharungi ujian kehidupan.

Sekian sahaja dari saya,jaga diri jaga amal dan jaga iman. -wslm-

Sunday, November 11, 2012

L.O.V.E

...Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum.Kali nie ingin bicara soal C.I.N.T.A,,apa kena nie..?? Erm,bukan bermaksud si penulis nie dah pandai main bab cintan cintun ke apa-apa...tapi ntah kenapa tiba-tiba dapat idea untuk berkongsi tentang tajuk ini.tak semestinya bila seseorang tuu bicara soal cinta,die tengah atau sedang bermain cinta.Please be open minded okey..!
CINTA..?apa kita tau dengan maksud perkataan itu...? Cinta tuu tak semestinya cinta seorang kaum hawa kepada kaum adam kan..? Cinta kepada Allah,Cinta kepada Rasul S.A.W,,Cinta pada ibu ayah kita,keluarga kita...Itupun dikatakan cinta kan..??? ada satu perkongsian buat kalian,terlebih dahulu saya minta maaf sebab ini hanyalaa perkongsian yang saya dapat dari artikel juga diselitkan dengan idea sekeliling.Maafkan saya sekiranya topik ini sangat menjadi isu sensitif,ataupun sekiranya saya ada silap dari segi perkongsian saya.Saya masih belajar.Semoga perkongsian ini bermanfaat buat kita semua,insya'Allah.
"..Jika kita mencintai seseorang biarlah kita mendiamkan diri kerana apabila kita diam itulah yang menjadi tanda cinta kita pada nya. Dan khabarkanlah perkara ini kepada Allah, kerana Dia mengetahui segalanya daripada kita.."
Memang benar apa yang apa yg terdapat dalam ayat di atas, dan saya tidak nafikan dan bukannya untuk dibanggakan tetapi sebagai perkongsian bersama kerana perkara inilah yang saya pegang hingga hari ini. Tapi bagi sesetangah orang perkara ini payah kerana ada segelintir orang sahaja yang sanggup menaggung rasa di hati dan menyatakan nya kepada Sang Pencipta.
Di sini saya ingin berkongsi apa yang saya baca mengenai "Cinta Mengikut Islam" ini;
1 ) Pendam dan luahkan pada Allah
Pertama sekali, jika kita mencintai seseorang haruslah kita pendamkan dahulu dan menyatakan hasrat kita kepada Allah. Kita tidak perlu terburu buru takut perempuan/lelaki itu mencintai orang lain kerana jodoh ini adalah semua aturan Allah. Allah lebih mengetahui apa yang kita tidak ketahui. Justeru, menyatakan perasaan kita kepada Allah terlebih dahulu, itulah cara yang paling terbaik kerana insyaAllah, Allah tidak akan memberi sesuatu kepada kita melainkan kita berhak mendapat nya dan dalam bab jodoh ini kita berusaha lah menjadi hamba Allah yang terbaik. Niatkan pertamanya apa yang kita lakukan ini bukanlah semata-mata untuk mendapatkan jodoh yang baik, tetapi adalah semata-mata kerana Allah. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Setiap kebaikan itu pastinya akan diganjari dengan kebaikan pula. Demikianlah juga dalam perihal jodoh sesudah kita mantapkan diri atas apa yang kita lakukan semata-mata kerana-Nya, sudah tentulah Allah akan berikan yang 'sekufu' iman dengan kita. Jika kita berusaha menjadi hamba yang soleh/solehah, maka Allah berikan kebaikan ke atas usaha itu.
Allah telah janji dan berfirman dalam kitabNya yang bermaksud; "Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik begitu lah sebalik nya" (Surah an-Nur ayat 26)
2) Nilai dan selidiki sebelum mencintai
Cinta itu hadir tanpa kita sangka. Kadang-kadang ianya berputik tanpa kita sedari. Ada pula yang hadirnya walau hanya pertama kali bertentang mata (sekali pandang). Namun, sebelum kita membiarkan cinta itu tertanam di lubuk hati kita yang paling dalam, maka nilailah cinta kita itu semula. Adakah cinta kita itu untuk dunia sahaja? Kerana kemewahannya kah? Untuk memuaskan nafsu diri kah? Atau semata-mata kerana untuk menyempurnakan agama? Andai cinta kita kepada seseorang itu hanyalah kerana nafsu dan dunia, maka rugilah kita kerana kita tidak akan dapat apa-apa melainkan kepuasan hanya di dunia. Tetapi jikalau kita mencintai seseorang kerana Allah dan berniat untuk memuliakannya dengan ingin menikahinya maka besarlah pahalanya sedang perkahwinan itu diibaratkan seperti membina sebuah rumah Allah.
Mungkin ada yang berkata;
" Tak kan la awak kahwin itu bukan sebab kecantikannya" "Aik, awak nikah ni tanpa nafsukah?"
Ya, benar!. Sebagai manusia kita dikurniakan nafsu, cintakan kecantikan. Hakikatnya semua manusia cintakan kecantikan, hatta Allah juga sangat mencintai kecantikan kerana Allah itu bersifat dengan kesempurnaan. Begitu juga dengan bernikah kerana nafsu. Namun, antara asbab itu, jadikanlah pernikahan kerana Allah itu berada di tingkatan yang paling atas. Nikah kerana Allah itu yang paling utama dan pertama.
3) Jauhilah 'bercouple"
Andai diri telah mencintai seseorang, maka berusahalah untuk menghindarkan diri kita dari ber "couple" kerana perkara ini langsung tidak dianjurkan dalam Islam. Sesungguhnya budaya couple ini bukanlah satu pegangan Islam kerana padanya terlalu banyak perkara-perkara yang boleh membuatkan pasangan bercouple ini lebih cenderung kepada mendekati zina.
Sepertimana di dalam al-Quran ada menerangkan, "la taqrabuz zina" yang bermaksud, "Janganlah kamu dekati zina" yang mana para ulamak mengistinbatkan hukumnya sebagai haram. Maka, apakah dengan bercouple juga tidak termasuk di dalam mendekati zina? Walaupun mungkin ada antara pasangan couple yang berkata;
"Saya tidak pernah keluar berdua dengan dia"
"Ana jarang telepon..."
"Awek aku tak pernah sms pun. Kalau ada pun perkara yang penting je"
Namun, tanpa sedar kita tidak tahu bahawa kita sedang melaku zina hati yang mana sedikit demi sedikit akan membawa kita melakukan dosa yang lebih besar. Nau'uzubillah
4) Solat Istikharah dan musyawarah (berbincang)
Sebaik-baik keputusan ialah dengan meminta petunjuk kepada Allah dan bermusyawarah (berbincang) meminta pendapat daripada orang yang dipercayai. Tiada seorang pun yang Allah janjikan akan merasa rugi dengan bermohon kepadaNya. Maka, andai diri telah nekad dan memilihnya kerana Allah atas asbab agamanya, solatlah istikharah mohonkan petunjuk yang terbaik untuk agama kita, kehidupan kita pada masa itu mahupun pada masa yang mendatang.
5) Bertindaklah ke arah kesempurnaan Iman
Alhamdulillah, jika Allah telah berikan kelapangan di atas solat istikharah yang kita lakukan. Salah satu daripada petunjuk istikharah selain mimpi ialah apabila hati kita terasa lapang dan yakin dengan keputusan yang ada. Maka, bertindaklah. Bertindak di sini ialah dengan memilih seseorang menjadi wakil kita untuk meneruskan hajat kita. Sesungguhnya Islam agama yang indah. Jika dijadikan pegangan dan cara hidup pasti hidup terasa mudah. Demikianlah juga adat yang ada. Maka, selagi adat tidak menyalahi syariat, gunakanlah 'adat' seperti merisik, bertunang dan seterusnya. Semoga Allah merahmati dalam menuju ke arah kesempurnaan iman itu.
Saudara saudari saya sekalian, couple ni memang indah tetapi beracun.Kenapa saya boleh berkata sedemikian..??walaupun tiada pengalaman sendiri dalam hal nie,tapi saya jadikan pengalaman sekeliling sebagai pengajaran. Memang benar, pada mula berasa semuanya manis, namun pertengahannya semakin kurang dan akhirnya tawar dan pahit sekali untuk ditelan. Moga ianya menjadi pengajaran buat saya. Marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah supaya semua hubungan kita dengan manusia mendapat keredhaanNya dan Allah akan menjadikan kita insan yang lebih baik supaya insyaAllah kita dikurniakan pasangan yang juga baik.
Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau Naluri tidak wujud pada diri seseorang,tak normal namanya. Islam bukan datang untuk membunuh naluri dan keinginan itu...TIDAK..!! Islam tidak suruh membunuh Naluri.Jangan nafikan Naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri.Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tundukkan Naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat pada Nalurinya.Allah ciptakan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa Naluri nafsu. Jangan jadikan Cinta kita FITNAH... Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia.
Bersabarlah saat menanti kerana ia sebuah keindahan. Dan masa akan sentiasa berlalu. Bergerak pantas tanpa tuju. Allah yang menggerakkan waktu. Sampai suatu saat itu, segalanya akan berakhir dan pastinya akan berlalu. Berakhir bererti tamatlah sebuah cerita. Buat mereka yang menjaga jiwa dan anggota, maka beruntunglah. Jua pada sekeping hati yang penuh percaya pada Allah Maha Pencipta, turut sama termasuk di dalam sebuah cerita. Bahawa cinta itu penuh kebaikan dan hasanah. Yang menuntut sepenuh kepercayaan jiwa dan raga.
"..Ya Allah,HambaMu telah tersesat jalan..Ampunilah dosa-dosa hambaMu ini. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada maksiat,Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia..Ameen Ya Rabbal'alamin.."
Firman Allah yang bermaksud :
"..Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu. Dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui.." {Al-Baqarah : 216}
Setakat ini dahulu perkongsian saya..sekali lagi,maafkan saya sekiranya ada kesilapan dari segi input2 yang saya kongsikan ataupun kesilapan dari segi cara penyampaian perkongsian. Maafkan saya juga kerana saya juga manusia biasa yang ada kesilapan dan kelemahan sendiri..saya bukan nak budget bagus,cume sekadar kongsikan dengan kalian apa yang saya dapat,saya turut berusaha menjadi yang baik dan perbaiki kelemahan diri.Doakan saya..Sekian sahaja, Jaga Diri,Jaga Amal dan Jaga Iman. -Wslm-

Monday, November 5, 2012

..Amanah.Tanggungjawab..

..Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum..Alhamdulillah dah pun kembali ke gedung Ilmu,kembali menjadi penuntut Ilmu,kembali berjihad di medan Ilmu.Moga dipermudahkan segala urusan.Alhamdulillah dah pun 2 bulan mungkin belajar kt sni,dah lepas midsem pun..exam akan menjelang hanya seminggu lagi..huhu.mcam biase,masih lagi sempat blogging.
Amanah.Tanggungjawab...?? Erm,saya ada kt sni menggalas amanah dan tanggungjawab.dan tak disangka,Allah bagi saya peluang untuk itu.Rezeki.Mungkin tuu juga dapat mengurangkan beban tanggungan ayah & mama.
Terfikir sejenak,mungkin nie juga hikmah di sebalik saya still berada di sini.Angan2 dulu mahu ke timur tengah (mesir/jordan),tapi disebabkan ayah & mama saya minta untuk saya stay dalam negara,katanya risau anak dara mereka jauh sangat..susah kalau ada apa2.Hati memang nak g sangat,apakan daya bila itu yang diminta oleh saya punya parents.Tambah2 "..Keredhaan Allah itu terletak pada keredhaan Ibu Bapa..",saya berusaha untuk dapatkan keredhaanNya,so saya kena dapatkan juga keredhaan ibu bapa saya.Bila angan2 tuu dilupakan,Alhamdulillah Allah letakkan saya di gedung Ilmu nie.Kemudian Dia bagi lagi saya peluang untuk itu.Terima kasih yang tak terhingga kepada ayah & mama di atas kemudahan yang diberikan kepada saya,membuatkan saya lebih takut kalau tak dapat nak capai apa yang diharapkan.
..Alhamdulillah Ya Allah atas peluang yang diberi.. Semoga aku diberi kekuatan untuk menggalas amanah & tanggungjawab yang dberi nie,takut tak dpat nk galaskan amanah nie dgn sempurna.
"..Ya Allah,aku ingin berjaya bukanlaa kerana aku ingin takabbur tapi aku ingin buktikan kebesaranMu bahawa Kau bersama orang2 yang berusaha,bersabar dan tawakkal..Ya Allah,jika bukan Kau yang berikan keluargaku ketabahan selama ini,kami akan jauh dariMu. Tamaknya aku Ya Allah,kerana terus bermohon padaMu supaya Kau kekal memberiku nikmat. Aku ingin membahagiakan ibu bapaku,guru2ku,teman2ku dan umat Islam atas kejayaanku..Ya Allah Ya Rabbi,perkenankalaa doaku ini. Ameen Ya Rabbal'alamin.."
Motivate myself : tajdid niat skmo..!! Tenangkan fikiran,tabahkan hati,kuatkan dri..Usaha + Sabar + Ikhlas +Tawakkal = Insya'Allah kheirr. {n_n}
Sekian sahaja, Jaga Diri,Jaga Amal & Jaga Iman. -wslm-

Saturday, November 3, 2012

Apa itu Kelebihan Usrah..?

..Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum.Alhamdulillah,Allah bagi peluang lagi hari ini untuk teruskan liku-liku kehidupan yang masih berbaki.Lama tak blogging,kesuntukan masa pabila bergelar penuntut Ilmu.Semoga dipermudahkan segala urusan,insya'Allah.
Ingin berkongsi maklumat sedikit dengan kalian tentang apa itu kelebihan USRAH..?? Sebelum tu,ingin cerita sedikit pengalaman saya menyertai usrah.Bermula di sekolah,Alhamdulillah saya dapat peluang tu.Peluang untuk join usrah.Usrah di zaman persekolahan,mungkin nampak biasa...tapi itulaa satu pengalaman berharga kerana kita telah didedahkan dengan usrah.Dan Alhamdulillah,sekali lagi saya diberi peluang untuk menyertai usrah di peringkat uni. Sebenarnya apa itu usrah..??
Usrah merupakan sebuah kumpulan kecil manusia yang bertemu secara berkala untuk memahami Islam,berkasih sayang dan saling membantu antara satu sama lain kerana Allah. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud "..Perumpamaan orang Mukmin itu dalam perkara berkasih sayang dan saling mencintai seperti sebatang tubuh. Apabila salah satu anggota tubuhnya berasa sakit,maka seluruh anggota tubuh yang turut merasa kesakitannya.." Dalam group usrah,kita boleh berkongsi Ilmu/pendapat juga membimbing antara sesama ahli.Bukan itu sahaja,usrah juga boleh kita selitkan aktiviti2 laen..contohnya mengatur satu program lawatan ke rumah anak yatim mungkin dan seumpamanya.
Kelebihan Usrah..???
Memahami Islam,setiap ahli group usrah diajar untuk memahami dan kemudian menjadikan ISlam sebagai cara hidup dengan melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Pelaksanaan aktiviti usrah yang kreatif akan lebih menarik minat. Apabila proses ini berlaku,secara tidak langsung ahli usrah sebenarnya telah terpandu ke arah jalan yang betul. Ya,matlamat yang betul tapi jalan untuk menyampaikan itu berbeza. Kreatiflah dalam menyampaikan keindahan Islam..!

Selain itu,Usrah juga dapat Memotivasikan Diri. Ianya seperti phone charger.Manusia nie biasanya penuh dengan kekusutan dan kesusahan.Setiap kali sesi usrah,setiap ahli akan diberi ruang untuk berkongsi masalah,teguran,idea dan nasihat. Secara tidak langsung,suasana tolong-menolong antara satu sama laen dihidupkan.Kita akan sentiasa diingati dengan nasihat or tguran,automatically dapat motivate diri kita.Hidup nie perlu sentiasa bermotivasi.

Saiyyidina Umar Al-Khattab r.a ada mengatakan "..Engkau mestilah mencari saudara2 yang jujur dan hiduplah dalam kalangan mereka kerana mereka itu perhiasan pada waktu senang dan bekalan pada waktu susah.." Kita boleh mendapat kenalan baru dengan berusrah.Usrah nie adalah sekumpulan manusia yang kecil,kita berpeluang untuk mengenali rakan2 seusrah kita dengan lebih dekat. Dengan adanya sesi suai kenal/taaruf/ice breaking,kita boleh kenal antara sesama ahli. Mungkin sebelum nie kita hanya mengenali rakan kita tuu biasa2 je,tapi dengan usrah nie kita boleh kenal dengan dekat lagi..kita akan rasa satu keluarga,sayang keluarga tsbt. Istimewanya usrah kerana dijadikan tempat untuk mencungkil bakat seseorang.Kita boleh mengadakan aktiviti berkumpulan or individu,cthnya menghasilkan karya puisi,memasak,mencipta video islamik,mengadakan aktiviti kemasyarakatan dan pelbagai lagi. Melalui aktivit sbegini,secara tidak langsung ia dapat memberi peluang kepada ahli usrah untuk mencuba sesuatu benda baru,sekali gus menguasai kemahiran2 yang tidak pernah mereka cuba sblm nie.

Itulaa antara rahsia keistimewaan usrah..kalau diikutkan banyak lagi,saya sekadar berkongsi apa yang saya dapat.Ssape yang nk tambah,dialu2kan..atau ada nak tegur kot2 ada silap dari maklumat saya niepun,dialu2kan.Saya menerima dengan hati terbuka.
Sekadar itu sahaja perkongsian saya pagi nie,Insya'Allah moga ditambah Ilmu supaya saya dapat berkongsi sedikit Ilmu yang saya ada di ruangan My Simple Blog. Mafkan saya sekiranya ada kesilapan. Jaga Diri,jaga amal dan jaga Iman. -wslm-

Tuesday, October 2, 2012

"..Kehidupan.."

...Bismillahirrahmanirahim..
Assalamualaikum..Alhamdulillah masih lagi diberi nafas utk teruskan perjuangan.Berada di alam uni pn sempat lagi blogger..???huhu.Sedikit masa yang terluang nie,saya lebih suka untuk meluangkan masa dengan blog-walking atau post something kt blog.
01.09.12 saya datang daftar sebagai penuntut Ilmu di Bumi USIM nie,harinie dah pun 02.10.12... Bermaksud dh sbulan saya berada dsni,bergelar sorg penuntut dsni.Alhamdulillah Ya Allah,kerana bagi saya peluang untuk teruskan perjuangan yang masih berbaki ini,kerana bagi saya keizinan untuk saya rasai bgaimana khidupan alam uni.Beberapa pengalaman yang saya kutip,dari mula saya berada dsni smpai skrg.pengalaman tuu tak banyak laa sbb saya baru sbulan dsni,hehe.
Kehidupan sbg alam uni mmg bbeza dgn alam psekolahan.Kalau dulu,dskolah cg2/ust/ustzh selalu ingatkan kita ttg homework,ingatkan kita utk study,even maksud utk stiap pkataan (utk sbjct english/arabic).Berbeza dengan alam uni,lect mmg dh tak minta kte utk stdy..utk dtg clas k bgai.masing2 dah bsar pjg,boleh berdikari,boleh pikir sendri yang mana patut atau tak patut.
Banyak tugasan..?? biasa laa tuu,tugasan tuu sentiasa ada selagi kita bernafas..tugasan sbg sorg anak,sorg pelajar dan yang paling utama sbg hamba Allah.Tidak dinafikan,kt sni memang sedikit full masa tuu.Dan dengan ini juga,saya sentiasa mengingatkan diri saya "..Masa itu pantas,masa itu emas..Masa tak tunggu kita,so kita kena kejar masa.." Stress...?? amalan yang kurang baik tapi mesti akan dialami oleh setiap orang baik pelajar ataupun bukan pelajar. Stress bila ada masalah.Masalah tuu akan sentiasa datang selagi kita hidup. Masalah tuu sebenarnya bukan membebankan kita tapi ia memberi pengajaran kita dari segi kesabaran dan kekuatan. Sentiasalaa berdoa moga kita sentiasa sabar dan tabah serta kuat dan ikhlas untuk menerima dugaan/masalah ini. Bertindak bijaklah dalam mengatasi masalah tersebut.
Saya sendiri pun alami benda yang sama,tapi saya perlu kuat,sabar,tabah dan ikhlas untuk terima dan atasi benda tuu..Alhamdulillah Ya Allah,dengan bantuan yang Engkau berikanlaa aku masih lagi bertahann. Tak lupa juga terima kasih yang tak terhingga pada Ayah,Mama dan Family saya yang sentiasa support saya dari belakang..Kalian adalah kekuatan saya untuk terus kuat meneruskan perjuangan ini.
Pengalaman laen..? Bukan pengalaman sangat tapi pengajaran. Berada disini banyak mengajar saya erti kesabaran,juga mengajar saya untuk berdikari. Al-maklumlaa 1st time kot dk jauh dengan parents nie,hehe (bukan anak manja tapi anak yang baek sbb tak nak dk jauh dengan ayh & mama..huhu). Alhamdulillah saya laluinya dengan sabar,insya'Allah.. Mengajar saya erti kesabaran sebab berjalan kaki tiap2 hari ke kampus (kalau tak dapat bus atau tak nak bus..saya jalan kaki je..),kalau dulu pergi kmana2 tuu naek je kereta..mudah kan..? tapi dk sni kena banyak sabar..kmana sahaja kena berjalan kaki..rushing ksana kemari.masa tuu berlalu dengan begitu je,pantas sangat.
Mohon doa dari kalian,doakan kami moga sentiasa dipermudahkan segala urusan.insya'Allah.
"..Belajar itu salah satu Jihad Fi Sabilillah...Semoga Allah redha,insya'Allah"
Sekian sahaja,jaga diri elok2 dan jaga amal. -wslm-

Monday, September 24, 2012

...Tentang Sahabat..

Assalamualaikum.
Ingin berkongsi tentang suatu kisah,antara 8 orang sahabat baik. dari tingkatan 1 hingga skrg,masih lagi bersahabat..mga psahabatan dibina ini hingga akhir hayat,hingga ke syurga,insya'Allah.
Bermula dari perkenalan biasa yg dbina di MRKK salah sebuah gedung Ilmu yang terletak di Kuala Krai. Mulanya hanya dengan 5 orang,terlalu banyak kenangan antara diorang..bergelak ketawa bersama,bsdih pun skali,bkongsi Ilmu,bkgsi crita.sukar untuk dihuraikan secara terperinci..sehinggalaa pada tahun 2009 (form4),salah sorg dari sahabat nie bpindah ke Gedung Ilmu laen di Kota Bharu untuk meneruskan pengajian dalam aliran sains..sedih bukan maen bila perlu berpisah. Alhamdulillah masih lg keep in touch.
Tinggal berempat,bertambah dengan 3org shbt baru...makin lama makin akrab,makin rapat.kemana sahaja pergi,mkan ke kantin pun berjemaah,ke masjid pun berjemaah.murabbi di MRKK pun dah sangat mengenali dengan 7shbt nie. satu perpisahan lagi pertengahan 2010 (form5) berlaku bila slh sorg dari 7 shbt nie kena pindah ke Kota Bharu oleh kerana ikut ayah pindah tempat kerja. Biasa laa,bila bertemu dengan perpisahan nie,pasti akan rasa sedihnya.huhu.
So,masih berbaki 6 orang sahabat.Walaupun berpisah dengan 2shbt yang dahulu,tp kami dsni tetap berusaha meneruskan perjuangan yang masih berbaki..terus kuat dan tabah dalam mengharungi cabaran kehidupan. Bila dah besar nie,makin akrab pun ada. Makin sayang dan wujudnya mahabbah antara kami..dah macam adik bradik pn ada..hehe. Alhamdulillah kami berjaya menamatkan hingga SPM,tggu kputusan then dapat kputusan..sementara tuu teruskn lgi blaja utk psediaan STAM. Bilangan sahabat..?? kurang dua bila diorang mngambil keputusan untuk tdak mengambil STAM. tidak mengapa,apakan daya mahu memaksa..masing2 punyai hala tuju sendri.bpisah itu mesti tjadi kan bila ada ptemuan.
Pertengahan 2011 (STAM),, terjadinya lagi perpisahan antara 4sahabat yang masih berbaki. hnya tinggal 2 orang sahabat yang akan teruskan pjuangan dan tamat smpai STAM. Sedih tramat,terasa kehilangan + kekurangan ahli. Al-maklumlaa,biasanya nak pergi mana2, mst cek ahli ckup tak.. bila tnggal dua nie,heran bin pelik pun ada.huhu. Walaubgaimanapun,ttap kuat untuk habiskan pngajian. Alhamdulillah,selesai STAM, dapat keputusan. Terjadinya lagi perpisahan antara kami...
Yang paling sedih bila antara kami tadi ada yang sambung pengajian ke Luar Negara i.e Mesir (230912).. huh. sedih sangat..jauh tuu msia dan msir. Pujuk hati supaya jangan terlalu ikutkan prasaan...biasa laa tuu,bila nk sambung pngajian,masing2 punyai hala tuju sendri..
Pesanan ringkas buat sahabat2ku : Jaga diri elok2,jaga amal,jaga hati dan jaga Iman.. jauh pun jarak antara kita,persahabatan tuu ttap akan terjalin smpai bila2.Belajar moleks, kuatkan diri,tabahkan hati,cekalkan minda untuk teruskan pjuangan yang masih lagi berbaki.. I'm alwyz miss our sweet memories,aku rindu kalian semua. <3
"..Setiap pertemuan itu pasti akan ada perpisahan.."
"..Ya Allah,walau berpisah jrak antara kami..mga kami trus menjaga hubungan persahabatan yang telah lama terjalin,mga mahabbah yang ada tuu tidak terus lenyap dengan bgitu sahaja. Lapangkan dada kami untuk mudah menerima Ilmu yang diajarkan kepada kami. Permudahkanlaa segala urusan kami. Semoga kami diberi peluang untuk bertemu dengan kejayaan kerana kejayaan itu adalah kegembiraan dan hadiah bermakna buat Ibu bapa kami...bantu kami Ya Allah. Ameen Ya Rabbal'alamin..."
>..Nik,Najihat,Mizah,Hanis,Fatin,Cfa,Faz & Fizah..<
... Ukhwah Fillah Abadan Abada,insya'Allah...
Sekian sahaja dari saya, Jaga diri dan Jaga Iman. -wslm-

Wednesday, September 12, 2012

New Life...New Experience..

...Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum. smoga kte sentiasa dibawah rhmat dan lindungan Allah Ta'ala,insya'Allah.Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah kerana Allah bg peluang untuk saya menjejakkan kaki ke bumi USIM,gedung Ilmu yg menerima saya sebagai penuntutnya.
New Life..New experience.Oleh kerana sebelum nie saya tak pernah menjejakkan kaki ke alam kampus,alam uni,tak pernah berenggang dgn family.ini adlh pengalaman saya yang baru.terasa takut + risau + janggal dengan alam baru nie...ditambah pula saya dan kawan2 yg daripada STAM nie bersaing dengan bkas2 tamhidi (foundation at USIM),matrikulasi/asasi,diploma dan stpm.persaingan sihat,persaingan sengit..agak risau.agak bimbang. ~Rabbuna Yusahhil.ameen.
Kalau nak bgtau sal registration day aritu mmg agak panjang utk saya huraikan.perasaan nie bercampur baur,tak dinafikan sedikit penat akan tetapi bila diselitkan dengan perasaan teruja + gembira tuu,dengan serta merta keletihan yang dirasai tuu hilang entah ke mana.Alhamdulillah saya diberi kesihatan,kekuatan dan kesabaran utk menghabiskan sesi orientasi atau dikenali sebagai minggu ta'aruf di USIM..Ia berlangsung selama 4/5 hari mungkin. Selepas je tamat orientasi tuu,disambung pula dengan program bahasa arab (ALSP) dan bahasa inggeris (ELSP) yang mana program nie WAJIB untuk disertai oleh pelajar tahun 1. Best.Enjoy.yang penting manfaat dari program tuu saya dapat..Alhamdulillah.
Kemarin (Isnin 10.09.12),bermula pengajian.sbloam tuu,perasaan semakin berdebar + excited + takut..tak dapat nk digambarkan. Kenapa takut..? Takut sebab tak pernah alami suasana pengajian di alam uni. 1st clas kmarin dmulakan dengan madah General Principles of Malaysian Law..Law..?? Ye Law,satu madah yang tak pernah dipelajari. Orang kate susah subject nie. Saya mungkin mengiyakan kata org tuu sbb saya pun tak pernah belajar lgi. Assigmnt pun dah dapat utk madah nie.huhu. Saya berusaha untuk belajar memahami apa itu LAW. try meminati madah nie,sebab saya tak minat LAW. :-)
Next diteruskan dengan clas Al-Madkhal Fiqh Fatwa,lecturer foreigner...arab je terus.Alhamdulillah faham jg skit2. Last Clas madah tamadun asia tamadun islam (TITAS).
Itulaa saat2 mula2 bergelar mahasiswi. Alhamdulillah Allah permudhkan segalanya. Moga Allah terus permudahkan segala urusan kami.insya'Allah.
"...Please dunt easily give up,u can do it..insya'Allah..usaha sebaik mungkin.inilaa ujian yg perlu dihadapi.Perjuangan harus diteruskan. Pengajian nie adlh salah satu dari Jihad Fi Sabilillah...Tiap Ujian tuu harus ditempuhi dengan sabar,kuat dan tabah..."
"..Manusia nie takkan lari dari sebarang ujian,sebagai pelajar hadapi ujian dengan peperiksaan yang akan menentukan LULUS atau GAGAL (nauzubillah). Sebagai hamba Allah,terus diuji dan keputusan bakal diketahui di Akhirat kelak,menentukan SYURGA atau NERAKA (nauzubillah)..."
"...Ya Allah,bantu kami.semoga urusan kami sentiasa dipermudahkan. terangi hati kami untuk mudah memahami apa yang dipelajari,semoga kami mudah untuk mengingati apa yang dihafal..kami inginkan kejayaan bukan kerana ingin takabbur,tapi kami ingin berikan kebahagiaan dan kegembiraan buat Ibu bapa kami terutamanya,keluarga kami serta murabbi kami..Allahumma Rabbi Yassir,wala tu'asir watammimna bikhoir..Ameen Ya Rabbal'alamin.."
"..Syukran Jiddan pd Ayah,Mama Abg2 dan adk2 serta Kak Ipar sbb trus bg kakak semangat...thanks for everything.I'm alwyz miss all of u very much... <3 <3 <3.."
~ Rabbuna Yusahhil..Ameen. Sekian sahaja,jg dri & jg amal. -wslm-

Friday, August 31, 2012

"...Kembali menjadi Penuntut Ilmu...."

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamulaikum.Alhamdulillah Ya Allah di atas peluang yang diberi untuk merasai nikmat Ramadhan & Syawal. Semoga terus diberi peluang untuk bertemu dengan Ramadhan & Syawal yang akan datang,insya'Allah.
Alhamdulillah juga kerana saya diberi peluang untuk teruskan pengajian yang masih lagi berbaki,perjuangan yang berehat seketika akan diteruskan lagi...hanya menghitung hari untuk menanti saat itu. Kemana hala tuju saya..? Dan bidang apakah yang akan saya ceburi..? Sekadar ingin berkongsi dengan sahabat2 pembaca ruangan nie...Alhamdulillah saya ditawarkan untuk meneruskan pengajian di USIM (Universiti Sains Islam Msia)kampus nilai,N9. Bidang yang ditawarkan tuu yang saya ingini juga,i.e Fiqh Fatwa under Fakulti Syariah & Undang2 (FSU).Alhmdulillah,bersyukur sangat9 sbb diterima juga saya punya application. Bakal memulakan kehidupan disane pd 01.09.12 (Sabtu). Kawan2 laen..? Erm,kebanyakannya dapat di tempat yang sama walaupun berlainan kos..cuma salah sorg je kwan yg dpat same (Siti namanya).
Ada yang bertanya saya,, "..Kenapa Asma' tak sambung ke oversea..? jordan atau mesir mungkin..?",jawab saya, "..keinginan tuu memang ada nak ke sana akan ttapi keizinan tuu tiada..burung nak terbang tapi takde sayap kiri dan kanan..? mcam mana nk terbang?? tak kisah laa ke mana saya menuntut ilmu,msia atau luar negara janji niat untuk menuntut ilmu tuu sntiasa diperbetulkan. mencari Ilmu untuk mendapatkan keredhaan Allah..Alhmdulillah juga kerana ayh & mama saya memberi keizinan untuk saya sambung pengajian wlaupun bukan di msir atau jordan,tapi saya tetap bersyukur. Syukran awi..!!
So hows my preparation..?terlalu panjang untuk crita tentang persiapan..sepertimana pelajar2 laen juga,begitulaa saya. Excited..? Yup,sebab nie pengalaman pertama nak melangkah ke alam baru..alam sebagai mahasiswi,insya'Allah.
"...Ya Allah,terima kasih di atas peluang ini.semoga aku menerima dan menggunakan peluang ini sebaik mungkin,insya'Allah.Ya Rahim,permudahkan segala urusanku dan sahabat2 yg lain,lapangkan dada kami untuk menerima Ilmu yang akan kami pelajari. Semoga kami mudah untuk memahami Ilmu itu,permudahkan segala hafalan kami...semoga kami ingat apa yg kami hafal itu bukan semata2 kerana ingin lulus peperiksaan sebaliknya kami hafal itu utk trus ingat smpai bila2,,insya'Allah.,semoga kami terus berpegang dan beramal dengan Ilmu yang kami pelajari...Rabbuna Yusahhil,ameen Ya Rabbal'alamin..."
** Terima kasih yang tak terhingga buat Ayah & Mama saya,yang bagi keizinan untuk saya pergi mencari Ilmu.insya'Allah kakak akan manfaatkan peluang ini sebaik mungkin. Terima kasih juga di atas didikan dan sokongan kepada kami adik beradik...jasa kalian amatlaa dihargai dan tdak dpat dinilai dengan wang ringgit...,
** Terima kasih kepada hero2 saya (3abg dan 2adk laki) + my sis in law sebab bagi sokongan...
** Terima kasih kepada murabbi yang telah berkongsi Ilmu dengan saya & sahabat2 laen.
**Tak lupa juga untuk berterima kasih pd senior merangkap kakak saya di MRKK i.e Kak Siti Fatimah Salleh sebab sentiasa bagi semangat,skongan serta nasihan dan tunjuk ajar kepada saya....thanks a lot dear sis..!!
** Terima kasih juga kepada sahabat2 yg sama2 brusaha mencapai kejayaan...Bittaufiq wannajah juga buat kalian..
Sekian sahaja,jg dri & jg amal. -wslm-

Wednesday, August 29, 2012

Eid Mubarak 1433H

"..Salam Eid Mubarak dari kami : Nik & Family..."

Saturday, July 21, 2012

"..Karnival Ibadah.."

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum.1st post utk Ramadhan.Alhamdulillah Ya Allah kerana aku masih lagi diberi peluang untuk bertemu dgn bulan yg penuh barakah ini.Alhmdulillah kerana aku diizinkan untuk merasai nikmat berpuasa,serta berpeluang untuk tarbiah diri dlam KARNIVAL IBADAH nie.taknak hurai panjang bab puasa atau ramadhan nie,cuma nak berpesan sesuatu untuk mengingatkan diri sendiri disamping mengingatkan kawan2.insya'Allah.
Semoga bulan ini menjadi madrasah untuk mentarbiah diri kita menjadi ke arah yang lebih baik... Semoga bulan ini melatih kita untuk terus sabar dan tabah dengan ujian yang dihadapi. Semoga bulan ini mendidik kita utk mula qiamullail,,solat sunat,,membaca Al-Quran dan melakukan amal jariah. Semoga kita tdak hnya melakukan bnda2 baek hanya pada bulan Ramadhan shj,ada baiknya kita menjadikan Ramadhan ini sbg satu titik permulaan untuk kta berubah ke arah yg lebih baik.
~terus istiQamah dlam berusaha menjadi Khalifah Allah yg lbih baek...
Saya nak ambik kesempatan untuk memohon maaf di atas segala salah,keikhlafan pekerti kpd yg mengenali saya ataupun tdak.mhon maf jg sekiranya saya ada "ter" salah bg info mungkin..Ana asif jiddan a'la kulli hal.Jom3 same2 kita manfaatkan Karnival Ibadah nie.
"..Ramadhan Kareem,Allahu yubarik fih.." (^_^)
Sekian sahaja,, Jaga Diri & Jaga amal elok2,Jaga Hati & Jaga Iman Baik2. -wslm-
::Mengejar Lailatul Qadar,,insya'Allah::

Thursday, July 12, 2012

..Coretan 22 Syaaban..

Assalamualaikum.pejam celik dah masuk 22syaaban hari nie..kte ada mase lbih kurang seminggu utk menyiapkan diri nak menyambut "..Karnival Ibadah..",,insya'Allah. isu apa yang ingin dikongsikan utk post kali nie..?? Erm,actually saya pun tak tau apa topik yang menarik...tapi fikiran nie sering teringat akan ruangan nie *My Simple Blog*,tangan pula nak je mengarang sesuatu,idea nie datang mencurah dlam benak fkiran utk dkongsikan dsni.
Saya nie bukanlaa banyak sangat Ilmu,bukan jg orang yg bijak pandai tp saya berusaha utk mncari Ilmu..so bila dapat Ilmu tu,terlintas di fkiran saya untuk berkongsi sedikit Ilmu dalam ruangan nie.kadang2 terfikir jg ada ke yang nak baca saya punya ruangan blog nie..tapi hati pun jawab,"..saya buat blog nie bukan untuk dimasyhurkan,,sekadar belajar utk blogging dan mengarang.." disamping tu blajar untuk menyampaikan apa yang saya tahu..saya nak ucapkan terima kasih pd yang sudi menjenguk blog saya nie,sudi utk jadi followers blog nie.Jangan baca je,kalau ada apa2 somethim yang buat kalian ragu2 dengan apa yang saya tulis nie ataupun saya ada silap kt mane2,,tolong bagitau ye kerana saya hanyalaa manusia biasa yang serba kekurangan,kerana saya masih lagi belajar dan berusaha untuk mencari Ilmu.
Setakat nie dulu ye post hari nie,,memang tiada idea dh nak mengarang nie.sekadar memberitahu apa yang terbuku di hati dan terlintas di fikiran.oh ye,esok hari yang dinantikan oleh pelajar lepasan STPM/STAM/Asasi & setaraf *Saya juga salah sorang darinya*. Insya'Allah esok akan diketahui keputusannya.Doakan2laa mga yang terbaik menanti kami. BittaufiQ wannajah buat diri sendiri & buat sahabat2.
Sekian sahaja dari saya. Jaga Diri,Jaga Amal,Jaga Iman dan Jaga Hati.
..Tenangkan fikiran,tabahkan hati.. (^_^)

Thursday, June 21, 2012

Syaaban Menjelang,, Ramadhan Menanti.. (^_^)

Assalamualaikum. Alhmdulillah Ya Allah atas segala nikmat yg diberikan kpd hambaMu. Alhmdulillah kerana aku masih lagi diberi peluang untuk merasai nikmat Syaaban.semoga aku terus diberi peluang untuk bertemu dengan bulan yg dinantikan oleh hamba2Mu i.e Ramadhan Al-Mubarak,insya'Allah.
"...Rejab seperti angin yang mula bertiup, Sya'aban seperti sekumpulan awan hitam bergumpalan dan Ramadan adalah seperti titisan air hujan yang menurunkan seribu rahmat.."
Jom kita manfaatkan bulan yg penuh barakah ini,, kerana sebahagian ahli hikmah berkata
"...Bahawa sesungguhnya bulan Rejab itu adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa..."
Taukah anda apakah antara kelebihan Syaaban...???
1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.
2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya. Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya'aban kerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita.
Sabda Rasulullah s.a.w: ”Bahawa kelebihan Rejab atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihan Qur’an atas segala kalam. Kelebihan Syaaban atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihanku atas segala Anbia’ (Nabi-nabi). Kelebihan Ramadan atas bulan-bulan yang lain seperti kelebihan Allah atas sekelian makhlukNya.”
Diriwayatkan dari Umamah Al-Bahiri R.A berkata Rasulullah bersabda "..Apabila masuk bulan syaaban, cerialah dan sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu.."
Kita sentiasa berdoa dan merasa amat bertuah jika diizinkan Allah SWT untuk menemui lagi Ramadan yang bakal membuka tirainya dalam masa tidak sampai satu bulan. Umat manusia seringkali berharap agar dapat bersama Ramadan sehingga ke akhirnya dan bertemu lagi dengannya pada tahun akan datang.
Rasulullah SAW bersabda, dalam hadisnya yang bermaksud: "Kalaulah umatku tahu tentang kebaikan bulan Ramadan mereka pasti mengharapkan biarlah Ramadan itu sepanjang tahun". (Riwayat at-Tabrani)
Sebulan lagi sebelum kita bertemu dgn Ramadhan... adakah kte smua dh bersiap sedia utk menemuinya..?? tajdid niat selalu erh.. insya'Allah mga kte dberi keizinan untuk bertemunya. ‎
.اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغنا الى رمضان... امين يا رب العالمين..
اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ صَلاَتَنَا وَصِيَامَنَا وَقِيَامَنَا وَتِلاَوَتَنَا، وَصَالِحَ أَعْمَالَنَا ، اللَّهُمَّ وَمَا قَصَّرْنَا فِيْهِ فَاغْفِرْهُ لَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ.
"..Ya Allah, terimalah segala solat kami, puasa kami, bangun malam kami, bacaan Al-Quran kami dan segala amal kebaikan kami, Ya Allah, Engkau ampunkanlah segala kekurangan kami, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Pengasihani.."
Sekian sahaja post untuk hari ini.. jg dri,jg amal, jg iman & jg hati. -wslm-
:: Syaaban Menjelang,, Ramadhan Menanti.:: .smoga dberi peluang utk btemu dgnnya. (^_^)

Sunday, June 17, 2012

~Ujian Dunia Jambatan Akhirat

Assalamualaikum.tengah asyik mencari artikel dlam ruangan I luv Islam, rasa berkenan dgn tjuk artikel yg akan sy kongsi bersama kalian.
Dunia itu umpama satu jambatan. Akhirat itu umpama satu perhentian. Destinasi yang kekal buat selama-lamanya. Akhirat itulah bermulanya satu kehidupan yang baru dan abadi. Tiada siapa menduga waktu dan saat bila ianya akan berlaku. Tiada siapa yang dapat memberitahu kita kerana rahsia itu hanya Allah jua yang Maha Mengetahui. Pemilik Agung Rahsia alam! Detik berlalu meninggalkan kita. Saat yang tiba menanti dengan penuh rahsia. Kita tidak tahu apa yang bakal menimpa, menguji dan mendatangi kita.. Samada yang akan hadir itu nanti adalah musibah, ujian, duka atau bahagia.. Yang pasti semuanya adalah teristimewa dan terindah daripada Allah untuk kita. Hanya Allah jua yang Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNya.
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah, ayat 216)
Bergembiralah dan senyumlah apabila yang menjadi tetamu kehidupan itu adalah ujian atau musibah. Ujian itu tidak semuanya pahit dan tidak semua yang pahit itu tidak baik untuk kita. Adakalanya yang pahit itu umpama ubat. Seperti orang yang sakit, ubatlah temannya. Begitulah ujian musibah yang Allah berikan untuk kita. Allah berikan 'ubat' agar menjadikan hati kita lebih baik dan sihat. Dan ujian itu jugalah tanda Allah mengasihi kita.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Tiada seorang mukmin ditimpa rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai pun duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya." (Hadis riwayat Al-Bukhari)
Maha suci Allah yang memiliki seluruh alam.. Dia mengetahui apa jua yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Hanya dengan sekelumit ujian membawa kita membesarkan Allah di dalam hati. Ya, dengan sekecil-kecil musibah itu juga membawa minda kita supaya sentiasa berpaut mengharap perlindungan dan perhatian daripada Allah SWT. Sungguh, dengan ujian itulah Allah meninggikan darjat hambaNya.. Maka usah bersedih dan sentiasalah bersangka baik tika diri diuji.
"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Al-Imran, ayat 139)
sumber dipetik : I luv Islam
~sekian shj, jg dri jg amal jg iman & jg hati. (^_^) -wslm-

Thursday, June 7, 2012

Buat yg bergelar Da'ie

Assalamualaikum...lame benar tak jenguk,tak update ruangan perkongsian nie.bukan tdak mau update tp oleh kerana ada hal yg perlu diuruskan..dtmbh pula dengan masa yg sering mencemburui kita.smoga kalian sntiasa dberi ksihatan,kekuatan & kesabaran dlam menghadapi liku2 kehidupan.
Izinkan saya utk berkongsi sesuatu kpd yg bergelar Da'ie.
Wahai daie, jangan kamu berasa lemah meski dalam hati terasa berat saat melalui jalan ini. Sukar dan melelahkan. Allah kan ada..^_^
Alhamdulillah.. Syukur pada ALLAH akan nikmat yang di kurnia pada kita.. ~Wahai daie, jangan kamu berasa lemah meski dalam hati terasa berat saat melalui jalan ini. Sukar dan melelahkan. Banyak yang perlu kau korbankan (terutamanya keinginan hawa nafsu). Namun, harus kau tahu bahawa ada bahagia di sana. Bahagia yang tidak bisa di rasa oleh mereka yang ingin hidup biasa-biasa saja. Ada keindahan yang tak mungkin ditemukan jika memilih untuk hidup untuk dunia semata. Kebahagian dan keindahan itu bisa diraih bila hatimu kau dekatkan dengan Pencipta. Keperitan, kesakitan dan kelelahan seolah-olah 'terbius' oleh kecintaan padaNya.Wahai daie..Andai kau berasa lemah itu bukan salahmu kerana kau hanyalah manusia. Seperti Rasul juga. Dan kerana itu Allah telah memotivasikan kita dengan ayatnya Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang beriman (Ali-Imran:139).
Ingatlah, dipenghujung hayat kita akan kembali kepadaNya dan jalan ini satu-satunya jalan selamat untuk bertemu denganNya.. "..YA ALLAH.. Moga KAU menerima amal ibadah kami Ya ALLAH..Ampunkan dosa ku ya ALLAH..."
~sekian shj utk kali ini...smoga perkongsian ini bmanfaat buat kalian.mafkan saya sekiranya ada tkhilaf dmane2,tlebih bicara. pesanan saya bt kte smue : jg dri leklok,jg amal moleks,jg iman kemas2 & jg hati baek2. {n_n} -wslm-

Sunday, May 27, 2012

I love u so...! {n_n}

Kuberdoa Dengan jiwa dan tubuhku Setiap hari sepanjang hidupku Dengan napasku Aku berjanji pada-Mu Untuk hidup hanya untuk-Mu O Allah! Kau bangkitkan jiwaku Cahaya-Mu terangi hatiku Hidupku, Kupersembahkan pada-Mu Ku milik-Mu Ku milik-Mu
Kini kutahu rasanya Hidup dalam cahaya kasih-Mu Kini kutahu rasanya Menemukan damai di hati Seandainya semua tahu Indahnya mengabdi pada-Mu Seandainya semua tahu Kasih-Mu lepaskan belenggu Bebaskanku, kuatkanku
O Allah! Kubersyukur pada-Mu Walau kata tak sanggup ungkapkan Kau buatku, Mampu lawan keraguan Dan tegar hadapi tentangan Hanya Engkau Sanggup bangkitkan jiwaku Cahaya-Mu terangi hatiku Dan hidupku, Kupersembahkan pada-Mu Ku milik-Mu Ku milik-Mu

Thursday, April 12, 2012

Monday, March 26, 2012

~Taubat Seorang Hamba..





Hati hiba mengenangkan dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...


Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....

Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.

Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...

Ku akui kelemahan ini,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x..
Taubatku ini...

Thursday, March 22, 2012

Indahnya Stress utk org Beriman...!

Assalamualaikum.smoga kte smua sntiasa dberkati Allah Ta'ala,,insya'Allah..ingin bbcara soal stress..taukah apa yg dimaksudkan dgn perkataan S.T.R.E.S.S...??? watch-out..!

STRESS atau dalam bahasa melayunya Tekanan,,bhs arab dsebut الضغط....itu maksud dari segi bahasa.istilahnya ialah,, stress mrupakan reaksi tabii tubuh badan kte trhadap rangsangan fizikal dan emosi.Oleh sebab itu,, stress adlh fitrah manusia.Maksudnya stress ialah keadaan yg pasti berlaku dalam dri mnusia...
Firman Allah yg bermaksud : "Sesungguhnya manusia dijadikan bertabiat resah gelisah.Apabila ditimpa kesusahan dia berasa keluh kesah.Dan apabila dia mendapat kesenangan dia sangat bakhil". (Surah Al-Ma'arij : 19-21).

pernah terfikir di minda kte bgaimana kte nak hapuskan stress nie..? taupun,,kte akan mengeluh dgn berkata "buat gpo2 mst ada stress...xbst r gni gk" & bla3...ada sdikit ilmu utk dkongsi brsama kalian.
Stress bukan untuk dihapus,ttapi untuk diurus.Tanda kesempurnaan manusia ialah apabila dia tidak sempurna.Dan stress adlh bukti manusia tdak smpurna.oleh itu,dalam bbrapa keadaan manusia memerlukan stres.Sdikit stress dperlukan utk menghasilkan kerja yg berkualiti dan produktif.Namun jgn berlebihan,mgkin akan menyebabkan pelbagai masalah...Indahnya Stress utk org Beriman..! Mengapa saya berkata sedemikian...???
Didapati ada bberapa manfaat Stress nie :-
* Stress akibat takut gagal,,menyebabkan kte bangun berusaha dengan lebih gigih.
* Stress akibat hubungan kte yg tdak mesra dgn Ibu bapa,,menyebabkan kte btindak mminta maf,bterus terang dan melakukan tindakan2 positif bagi membetulkan keadaan.
* Stress kerana jahil akan mendorong ssorg itu bangun menimba Ilmu.
* Stress kerana merasakan diri berdosa akan mendorong org yg masih ada sekelumit Iman dlm hati beristighfar,bertaubat dgn sungguh2 dan berazam tdak akan mngulangi dosa silam.
* Stress kerana merasakan diri tiada pencapaian akan memotivasikan diri berusaha meraih kejayaan dlm hdup.
* Stress kerana melihat perbuatan mungkar berleluasa akan menyebabkan jiwa memberontak ingin melaksanakan amar makruf nahi mungkar.
* Stress kerana diagnosis ada risiko kesihatan akan menyebabkan si pesakit berusaha menjaga pemakanan dan melakukan plbgai usaha utk menyembuhkan.


Nmun bgitu,,dalam Keindahan ada juga Kemudaratan...apakah ia..?
Kalau Stress da smpai tahap maksima,apa2 shj kerisauan,kebimbangan taupun ketakutan kte layani dan dtmbah pula dgn bmcm2 prasangka buruk,,alamatnya hancurlaa diri kte..Stress melebihi dos akan menimbulkan keletihan bg jwa dan menyebabkan prasaan lelah.Kalau Jiwa kte nie sring huru hara bgai,,xde istirehat maka jiwa itu akan lemah dan akhirnya akan mati..Akibatnya...??? manusia yg alwyz happy g0-lucky,ceria skmo,bsemangat menjadi individu yg lemah,murung dan putus asa...bermulalah episod yg tak best i.e terjebak dgn perkara yg menyimpang arah (dadah,arak dan seumpamanya..nauzubillah)

So,,kte nie sbg manusia yg berakal,waras,yg mempunyai Ilmu kena laa pikirkan bgaimana kte harus menghadapi stress dgn betul supaya ia tdak mencarik kebahagiaan dan ketenangan hdup kte..apa jua keadaan yg kte hadapi,kte kena sntiasa ingatkan apa.?? Ingatlaa bhw kte ada Kekasih Sejati yg sntiasa ingin mendegar rintihan kte..iaitu Sang Pencipta Makhluk & seluruh Alam,, ALLAH S.W.T..Sungguh indahnya,krana Allah sentiasa hampir dgn kte dan sntiasa mendegar rintihan hambaNya..tp kte..? Astaghfirullah,,ingat pdNya hny ktika ditimpa kesusahan,kesedihan,masalah dan seumpamanya...perlu diingatkan bhw perkara utama yg perlu utk kte adlh kte perlukan Allah dan mesti bsame2Nya pd stiap ketika dan keadaan...Jangan hny ketika menimpa Kesusahan tp pabila dberi Nikmat Kesenangan lbih2 lgi kte perlu ada pdNya....Kte msti sedar tujuan Allah menciptakan kte adlh utk menjadi hamba Allah dan khalifah di muka bumi. Dan utk misi itu,Allah tlh kurniakan pelbagai kekuatan dalam diri kte.Allah juga menyediakan guideline utk kte iaitu ktb Suci Al-Quran dan Sunnah utk kte memandu arah..

Cara2 menangani STRESS..!!
> Solat teras pengurusan Stress
> Yakin boleh Hasil Keyakinan
> Patuhi syariat dan amalkan Akhlak
> Mind-set perlu dtukar from Negative to Positif..hapuskan negative thinking dan pupuk dri dgn positive thinking..

~Dengan Iman,kte yakin ujian dan cabaran itu datang daripada Allah..Iman menimbulkan rasa baek sangka,rasa pengharapan dan keyakinan kpd pembelaan Allah.

Harus diingatkan bhw Allah tdak datangkan Ujian & Dugaan kpd kte dgn sia2.ada hikmah dsebalik apa yg berlaku..Ujian adlh suatu bnda yg kte perlu tangani dgn baek,bijak,sabar & tabah..bukan satu bebanan utk kte,tp satu cabaran utk kte tempuhi.

"...Kadangkala dlm perjalanan merentasi menuju kpdNya yg satu,berbagai dugaan menimpa..Menguji keimanan kte satu persatu..Ada kalanya kte rasa da tak mampu utk meneruskannya,,mahu beralih arah & berputus asa..tapi yakinlaa bhw dsana ada satu yg amat berharga menanti..Iaitu kebahagiaan yg hakiki bila hati insan disirami sinaran Keimanan dan KetaQwaan. Tabahkan hati dalam menempuhi kehidupan.smoga kte sntiasa dberi kekuatan oleh Allah S.W.T utk tempuhi rintangan wlau apa jua keadaan sekalipun,,Insya'Allah..."


Setakat ini dahulu bicara kte bt kali ini..mafkan saya jika ada trsalah bhs,tsilap information,tkhilaf dmane2 krana saya jg masih brusaha utk baiki kekurangan yg ada pd diri ini..krana saya masih brusaha mncari Ilmu utk dkongsi bsama2.insya'Allah...smoga bmnfaat bt kte smue. jg dri leklok & jg amal m0leks..! -wslm-

Wednesday, February 29, 2012

Tauladan buat Kaum Hawa.. :-)

Sejarah Asiah telah membuktik
Iman bukanlah penjara di jiwa
Yang selamanya bersembunyi
Tapi kemerdekaan yang hakiki
Yang punya wajah dan jua rupa
Akhirnya imanmu bersuara
Lantas kau dipenjara dan diseksa
Oleh suamimu yang dihina

Di kejauhan istana keangkuhan
Menggamit mata sayunya di jiwa
Namun hatimu tak sudi ke sana
Iman dan akidah lebih utama
Ratu syahadah lalu bermadah
Oh Tuhan binakan istana untukku
Walaupun di dunia ku diseksa
Namun tak terbayar nikmat di syurga
Oh Asiah kau merubah rencana
Bila tanganmu menyentuh bayi
Yang hanyut menongkah arus Sungai Nil
Lembutmu mematahkan keangkuhannya
Firaun merancang kau menghalangnya
Musa terbuang jadi terbilang.


Lirik lagu Ratu Syahada nyanyian kumpulan In-Team dengan indah menceritakan mengenai sejarah Asiah, isteri kepada Firaun yang kejam. Kisahnya yang menolak kemewahan dunia demi cinta dan kasih kepada Allah menjadi pembakar semangat kepada umat Islam seluruh dunia bagi menegakkan kebenaran agama Allah. Kisah Asiah ini harusnya diketahui dan diselusuri oleh kita umat Islam sebagai tauladan dalam mempertahankan agama Allah yang indah ini.

Di negeri Mesir terdapat kerajaan yang diketuai oleh raja yang terakhir bernama Fir'aun yang terkenal dengan kekejamannya. Setelah kematian isteri, beliau hidup sendirian. Pada ketika itu ada seorang gadis jelita daripada keturunan keluarga Imran yang baik-baik dan solehah yang bernama Siti Asiah dan sentiasa menjadi sebutan di kalangan pemuda-pemuda Mesir kerana keperibadian dan kejelitaannya.

Kisah kejelitaan Siti Asiah sampai ke telinga Fir'aun. Beliau yang mendengar kejelitaan Asiah ingin sekali menjadikan Asiah permaisurinya. Maka diutuskan seorang Menteri bernama Haman untuk merisik. Ibu bapa Asiah bertanya kepada tuan empunya diri tetapi Asiah menolak lamaran tersebut. Beliau berkata kepada kedua ibu bapanya bahawa Fir'aun adalah seorang raja yang ingkar kepada Allah SWT dan tidak berperikemanusiaan.

Tidak lama kemudian Haman, utusan Fir'aun datang kembali untuk bertanyakan tentang lamaran tersebut. Firaun terlalu marah setelah mendapat tahu yang lamaran Fir'aun ditolak. Ibu bapa Asiah dihina. Haman kemudian pulang dan memberitahu kepada Fir'aun akan berita buruk tersebut dan Fir'aun telah menjadi marah dan memerintahkan supaya kedua ibu bapa Asiah ditangkap. Mereka diseksa dan dimasukkan ke dalam penjara. Setelah itu Asiah ditangkap dengan menggunakan kekerasan dan kemudian dibawa ke istana Fir'aun dan bertemu dengannya. Di hapadapan Fir'aun, Asiah bertemu dengan kedua ibu bapanya di dalam penjara. Asiah sedih melihat keadaan kedua orang tuanya yang diseksa oleh Fir'aun.

Fir'aun berkata:
"Hai Asiah, jika engkau seorang anak yang baik, tentulah engkau akan sayang terhadap orang tuamu, maka oleh kerana itu engkau boleh pilih satu antara dua. Kalau kau menerima lamaranku bererti engkau akan hidup senang dan akan aku bebaskan kedua orang tuamu. Dan sebaliknya jika engkau menolak lamaranku,maka aku akan perintahkan mereka untuk membakar hidup-hidup kedua orang tuamu di hadapanmu."

Oleh kerana ancaman itu, maka Siti Asiah terpaksa menerima pinangan Fir'aun. Namun beliau meletakkan beberapa syarat:
1. Fir'aun harus membebaskan kedua ibubapanya.2. Harus membuatkan rumah yang indah lengkap dengan perkakas3. Orang tuanya harus dijamin kesihatan beserta makan dan minumnya.4. Asiah bersedia menjadi isteri Fir'aun, hadir dalam acara-acara tertentu tetapi tidak bersedia tidur bersama Fir'aun.

Sekiranya permintaan-permintaan tersebut tidak dipersetujui, beliau rela mati dibunuh bersama kedua ibu bapanya.
Akhirnya Fir'aun bersetuju menerima syarat-syarat tersebut dan memerintahkan supaya Asiah dibebaskan. Kini Asiah hidup mewah dan tinggal bersama-sama Fir'aun di dalam istana yang indah. Namun harta yang melimpah tidak mempengaruhi kehidupan peribadi Asiah. Asiah tidak pernah engkar terhadap perintah agama. Beliau tetap taat mengerjakan ibadah kepada Allah SWT. Pada malam hari beliau selalu mengerjakan solat dan beribadah kepada Allah SWT. Beliau sentiasa berdoa agar kehormatannya tidak disentuh oleh orang kafir miskipun suaminya Fir'aun. Bagi menyelamatkan Asiah dan menjaga kehormatannya, Allah SWT menciptakan iblis yang menyamar dirinya sama seperti rupa Asiah untuk tidur bersama Fir'aun.


Fir'aun sebenarnya mempunyai seorang pegawai yang amat dipercayai dan rapat dengannya yang bernama Hazaqil. Hazaqil berjaya merahsiakan identitinya yang sebenar. Hazaqil amat taat dan beriman kepada Allah SWT. Beliau adalah suami kepada Siti Masyithah yang bekerja sebagai juru hias istana yang juga taat dan beriman kepada Allah SWT.

Pada suatu hari maka terjadilah perdebatan yang hebat antara Fir'aun dengan Hazaqil di mana Fir'aun menjatuhkan hukuman mati terhadap ahli sihir yang beriman kepada Nabi Musa AS. Hazaqil menetang keras hukuman yang dijatuhkan kepada mereka semua kerana mereka semuanya beriman kepada Allah SWT. Mendengar kata-kata Hazaqil, Fir'aun menjadi marah. Akhirnya Fir'aun mengetahui yang Hazaqil engkar kepada beliau. Hazaqil kemudiannya dijatuhkan hukuman mati. Hazaqil menerimanya dengan tabah dan tidak merasa gentar demi membela kebenaran. Hazaqil meninggal dunia dengan kedua-dua tangannya diikat pada pohon kurma dengan tembusan beberapa anak panah. Isterinya yang bernama Masyitah sedih sekali di atas kematian suaminya yang tersayang itu. Beliau sentiasa dirundung kesedihan dan tiada lagi tempat mengadu kecuali kepada 2 orang anaknya yang masih kecil. Pada suatu hari Masyitah mengadu nasib kepada Asiah mengenai nasib yang menimpa dirinya. Di akhir perbicaraan mereka, Asiah juga menceritakan keadaan dirinya yang sebenar. Hasil daripada perbicaraan itu, barulah kedua-duanya mengetahui perkara sebenar bahawa mereka adalah wanita yang amat beriman kepada Allah SWT dan Nabi Musa AS.

Asiah binti Mazahim merupakan seorang wanita Mesir yang baik budi pekertinya dan bijaksana dalam pemikirannya. Oleh kerana dia memiliki kecantikan yang tiada tolok bandingan, dia dipaksa berkahwin dengan Firaun, raja Mesir yang berkuasa pada ketika itu.
Pada suatu hari ketika Asiah sedang duduk bersantai bersama dayang-dayang istana, dia terlihat sebuah kotak kayu terapung-apung di tepian sungai yang mengalir merentasi istana Firaun.

"Ambil kotak itu dan bawa kepada beta," arah Asiah kepada salah seorang dayang yang berdiri di tepinya.

Dayang itu berlari pantas ke arah kotak yang sedang terapung-apung di tepian sungai. Dia mengangkat kotak kayu itu dari permukaan sungai lalu dibawakan kepada Asiah. Dia berdebar-debar untuk mengetahui isi kandungan kotak kayu itu.

"Comelnya bayi lelaki dalam kotak kayu ini!," jerit hati Asiah apabila penutup kotak kayu itu terbuka.

Pada ketika itu, Firaun memerintahkan masyarakatnya membunuh semua bayi lelaki Bani Israel kerana dia bermimpi bayi tersebut akan menghancurkan dan membinasakan kerajaan pemerintahan Firaun.

Apabila berita penemuan bayi lelaki itu sampai ke telinga Firaun, maka dia bergegas ke tempat Asiah dan bayi lelaki itu.

"Pengawal! Bunuh bayi ini sekarang..." Perintah Firaun kepada pengawal yang mengiringinya ke kamar Asiah.

"Bukankah kita tidak mempunyai anak lelaki. Anak lelaki ini dapat kita jadikan anak angkat. Saya merayu supaya bayi ini tidak dibunuh kerana saya sudah sayang kepadanya.

'Dia akan memberikan manfaat kepada kita berdua apabila dewasa nanti," Asiah menghalang niat jahat Firaun dengan kata-kata bijaksananya.

"Baiklah. Saya tidak akan bunuh bayi ini kerana perasaan cinta saya pada kamu," Firaun akur dengan permintaan isterinya, lalu keluar dari kamar itu.

Asiah memberi nama Musa kepada bayi tersebut dan memeliharanya sehingga dewasa di istana Firaun.

Apabila nabi Musa mula berdakwah menyebarkan ajaran Allah, maka Asiah terus menjadi salah seorang pengikutnya tanpa pengetahuan Firaun dan orang sekelilingnya.
Pada suatu hari, Asiah duduk menyisir rambut anak perempuannya di kamar tidur. Tiba-tiba sikat yang digunakan Asiah bagi menyisir rambut anaknya jatuh dengan kehendak Allah.

Asiah yang terkejut dengan kejadian itu terus berkata, "Binasalah Firaun yang dilaknat Allah dengan izinnya."

"Dengan nama Allah," ucap Asiah tanpa menyedari anaknya memerhatikan perbuatannya dengan perasaan hairan.

"Ibu, adakah tuhan lain selain ayah? Adakah ibu sudah menganut agama yang dibawa oleh Musa? Mengapa ibu sanggup mengikut agama Musa? Bukankah ibu menyelamatkan Musa sewaktu kecil apabila dia akan dibunuh oleh ayah," anaknya bertanya pelbagai soalan kepada Asiah dan menanti jawapannya.

"Firaun, ayah kamu adalah manusia biasa seperti kita semua dan bukan tuhan. Tuhan sebenar adalah Allah, tuhan semesta alam!" jawab Asiah tanpa perasaan takut dan gentar.


"Biar saya adukan perkara ini kepada ayah!," balas anaknya, lalu dia lari keluar dari bilik itu dan pergi mengadu kepada Firaun.

Firaun yang mendengar aduan anaknya berasa sangat marah dengan Asiah. Dia tidak menyangka Asiah sudah mengikut ajaran Allah walaupun dia melarang sesiapa sahaja di Negara Mesir mengikuti ajaran Allah.

Orang yang mengingkari larangan itu akan dijatuhkan hukuman berat jika diketahui oleh Firaun. Kini isterinya sudah mengikut ajaran Allah, maka dia harus berbuat sesuatu supaya isterinya keluar dari agama Allah.

"Dengarlah nasihat saya, wahai Asiah yang amat saya cintai dan sayangi.

"Keluarlah dari agama yang dibawa oleh Musa. Saya akan berikan segala harta dan istana di Mesir sebagai hadiah," Firaun cuba berlembut dan memujuk Asiah dengan kata-kata manisnya.

"Saya tidak akan sekali-kali keluar dari agama ajaran Musa yang benar dan suci. Nanti saya akan dimurkai oleh Allah, tuhan yang mencipta saya.
"Jika saya tetap dalam agama ini, saya percaya Allah akan memberikan syurga yang lebih baik dari harta dan istana kamu," tegas Asiah yang tenang dan berani bertentang mata dengan Firaun yang menyala dengan api kemarahan.

Usaha Firaun memujuk isterinya menemui jalan buntu. Dia tidak mahu menghukum Asiah kerana perasaan kasih sayang dan cinta yang mendalam terhadap isterinya. Dia cuba memikirkan cara lain bagi melembutkan hati Asiah supaya dia tidak beriman dengan ajaran nabi Musa.

Namun, semua ikhtiarnya gagal dan tidak menemui jalan penyelesaian. Firaun termenung. Wajahnya terbayang seribu kekecewaan kerana gagal memujuk Asiah. Akhirnya, dia mengambil keputusan menggunakan kekerasan kepada Asiah supaya dia berpaling dari agama Musa.

"Pengawal, tangkap Asiah dan bawa dia berjumpa beta sekarang!," perintah Firaun dengan nada keras.

"Oleh kerana kamu masih berdegil mahu mengikuti ajaran agama Musa, beta jatuhkan hukuman berat ke atas kamu," kata Firaun lagi.
"Pengawal, bawa perempuan ini ke tanah tinggi dan ikatkan pada empat batang kayu. Pakukan empat kayu itu ke bumi dengan menelentangkan badan perempuan ini menghadap langit.

"Biarkan bahang matahari yang panas, dan sejuk malam menyeksanya," Firaun meminta para pengawalnya menjalankan hukuman ke atas Asiah dengan segera.

"Allah! Allah! Allah!," mulut Asiah tidak henti-henti menyebut kalimat Allah sepanjang hukuman itu dijalankan.

"Ya Allah! Saya mohon supaya dilindungi dari bencana Firaun dan dianugerahkan sebuah rumah di syurga," doa Asiah yang terseksa dengan pancaran matahari yang sangat panas dan terik.

Akhirnya Asiah dapat melihat rumahnya di syurga dengan kehendak Allah yang membuka hijabnya. Hatinya sangat gembira sehingga lupa pada penderitaan dan kesakitan yang sedang diharunginya.

Selepas beberapa lama tempoh penyeksaan itu berlalu, Asiah akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir dengan kalimat Allah di mulutnya.

Begitulah kisah wanita yang berhati waja. Dia tetap dalam keimanannya kepada Allah walaupun diseksa sehingga mati tanpa belas kasihan.

::Sumber dipetik IluvIslam::

Kesabaran & Ketabahan

Salam

apabila berbicara soal kesabaran & ketabahan ,apa yang akan terbit di minda kita..? sabar untuk apa?tabah untuk apa..? Erm bagi saya,,kesabaran & ketabahan ini amat diperlukan dalam setiap hal & aspek.sabar dgn ujian yg kita mesti hadapi,tabah dengan dugaan yang diberi.kadang-kadang hati ini mudah merungut,cepat putus asa,dan lekas melenting..tak mustahil juga hati ini bisa dipujuk untuk terus sabar & tabah dengan liku-liku kehidupan yang kita perlu lalui selama diberi peluang,kesihatan & kekuatan,insya'Allah.begitulaa hati...begitulaa lumrah kehidupan.

Apa jadi bila seseorang itu tak pernah amalkan dua sifat ini..? mereka akan rasa kehidupan ini tak bahagia dan tidak ada ketenangan dalam kehidupan.selalu ada sifat-sifat yang mazmumah i.e amarah,benci,angkuh dan lain-lain.ditambah pula bila kita sebagai manusia yang sering diuji dengan pelbagai dugaan,cabaran & masalah...so,,ia perlu dipupuk dalam diri untuk kita terus cekal dalam mengharungi kehidupan ini dengan penuh SABAR dan TABAH.ya memang benar,,kita ini ada tahapnya juga untuk bersabar dan tabah dalam setiap hal.tapi kita juga boleh mengubah diri kita untuk menjadi yang lebih baik kan..? tepuk dada tanya hati.
setakat nie sahaja laa saya ingin berbicara di ruangan perkongsian nie.maf lau ada kekurangan dari segi penyampaian saya.insya'Allah akan dibaiki dari semasa ke semasa.doakan saya untuk terus diberi Ilham yang ingin dikongsikan dengan kalian.
thanks a lot..!

"...Jadikan setiap masalah sbg pengajaran bt kte,stiap mslh pst ada hikmahnya.stiap msalah pst ada penyelesaiannya.jgn jdikan stiap mslh sbg alasan utk kte trus kusut tnpa berusaha mmikirkan jalan penyelesaiannya...stiap perkara yg ingin dilakukan hndklaa kte pk sbetulnya,jgn kte mnyesal di kmudian hari dgn kputusan yg kte da bt...tenangkan hati jika ada masalah,usaha mncari jalan penyelesaian..."

Kesusahan & kesulitan adlh Lasana musim dingin basah dan lembab tdak dsukai insan...ttapi ssudah musim sejuk itulaa tumbuh bunga2 yg harum dan buah2an yg subur.


"....Dugaan,Cabaran & Masalah bukan alasan utk kte jadi lemah sebaliknya ia adlh sumber utk kte trus kuat dlm mnghadapi Liku2 Kehidupan...msing2 ada ujian tsendiri...tidak Allah pikulkan sesuatu melainkan dgn kudrat hambanya,sentiasa berfikir dan berzikir dgn setiap ujian ALLAH..."

motivate myself : sentiasa sabar & tabah mnghadapi tiap2 dugaan & cabaran.


~ Jaga dri leklok & jg amal Moleks..! -wslm-

Wednesday, February 15, 2012

Sunday, February 12, 2012

Indikasi Cinta Milik Siapa...?

Salam...Smoga kalian sntiasa dberi ksihatan utk mnjalani khidupan sbg sorg khalifah Allah.kali nie,saya ingin bkongsi kisah dgn kalian.kisah apakah..?kisah hati.wah3,bicara prtama soal hati dari saya.tba2 dk belek2 artikel kt satu site nie,,tbce artikel nie...smoga bmnfaat bt kte,insya'Allah.

Cinta Melahirkan Rindu

Bayangkan kita seorang pelajar yang jauh dari dakapan keluarga, sudah pasti rasa rindu akan timbul dikala terkenangkan mereka. Bahkan tangisan kerinduan mampu mengalir kerana rindunya kita kepada mereka.

Bayangkan pula kita seorang suami, sudah pasti merindui si isteri jika lama ditinggalkan. Lebih-lebih lagi bagi si isteri, yang lembut hatinya menangisi perasaan rindu yang bermain di hati.

Begitu juga anak muda yang dikaburi dengan kerinduan kepada kekasihnya, sehingga tidur tak lena, makan tak selera, mandi tak basah, solat tak khusyuk (kalau solat), hidup bagai tidak menentu.

Bayangkan pula kita sebagai ibu bapa, sudah tentu merindui gelagat anak-anak yang kita sayangi. Anak-anak yang jauh dari pandangan sentiasa bermain di fikiran kita, sentiasa memikirkan keselamatan mereka, sentiasa memikir kebahagian mereka, dan yang pasti sentiasa merindui untuk ketemu mereka.

Mengapakah rasa rindu mampu muncul di hati sanubari kita?

Cinta. Ya, Kerana cinta.

Cinta yang melahirkan rasa rindu, kerana kerinduan tidak akan lahir tanpa ada kuasa cinta yang mengikatnya.

Inilah ketenangan yang pasti menghiasi hati kita ketika mengingati sesuatu yang kita cintai. Apatah lagi ketika mendapat tahu kita bakal menjumpainya, bahkan jika couple sekarang, cukup hanya terdengar nama si dia, terus tergetar hatinya.

Apabila terus menerus diingatkan tentang sesuatu yang kita cinta, rasa cinta dan rindu akan terus bercambah dan makin kukuh.

Persoalannya disini, jika teringat ibu bapa, anak-anak, suami atau isteri, kekasih hati, mengapa kerinduan mampu timbul dan kebahagiaan kononnya dirasai?

Sedangkan ketika kita menjauh dari Allah Ar-Rahim, tiada pun rasa rindu seperti rindu kita pada lainnya?

Adakah kita lebih merindui sesuatu yang lain selain Allah?

Ketika mendengar ibu dan ayah akan datang menziarah kita, atau mendengar suami atau isteri sudah ingin pulang, mengapa terasa bahagia sungguh mengenainya.

Sedangkan ketika nama Allah yang dilaungkan tidak terasa apa-apa di hati kita, ketika perkara mengenai Allah disampaikan juga seperti ianya berlalu begitu sahaja, ketika kita mendengar ayat-ayat dari-Nya, tidak bertambah rasa cinta dan rindu kepada-Nya?

Namun, bila cinta yang lain datang menyapa, makin bertambah rasa cinta dan rindu di hati kita?

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (kerananya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal." - [QS Al-Anfal, 8:2]

Muhasabah Cintamu....

Tangisan Kerana Cinta

Berapa ramai antara kita bersedih dan menangis ketika kita makin jauh dari ibu dan ayah, menangis ketika anak-anak makin jauh dari kita, menangis ketika meninggalkan keluarga kita, menangis ketika kehilangan sesuatu barang yang dicintai, menangis ketika wang ringgit kita makin berkurang, ketika harta dan perniagaan makin merugi, bahkan banyak lagi kepentingan dalam kehidupan kita yang kita menangis tatkala ia makin menjauh.

"Dan kamu mencintai harta benda dengan kecintaan yang berlebihan." - [QS Al-Fajr, 89:20]

Namun, pernah tidak kita menangis kerana kehilangan cinta Allah, menangis ketika mengingati Allah, menangis ketika membaca ayat-Nya, menangis ketika makin menjauh dari Allah, menangis ketika bermaksiat dihadapan Allah, menangis ketika tidak mampu berkorban untuk Allah dan menangis kerana merindui Allah?

Tidakkah kita merasa hina kerana lebih sanggup menangisi sesuatu keadaan atau perkara, namun bila mengenai Allah kita tidak mampu menangis? Adakah cinta kita kepada yang selain dari Allah melebihi dari tahap cinta yang digariskan Allah?

Katakanlah: "Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuwatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." "Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik." - [QS At-Taubah, 9:24]

Cukuplah mencintai sesuatu yang lain melebihi cinta kita kepada Allah, Rasul dan Jihad.

Sedarlah cinta kita milik siapa yang paling utama. Bukan kepentingan kita, keluarga kita, kerjaya kita, kenderaan kita, rumah kita, masa rehat kita, tenaga kita dan harta kita, lebih kita pentingkan sehingga mengorbankan kepentingan cinta kepada Allah, Rasul dan Jihad.

Kita wajib berkorban demi kepentingan cinta Allah, Rasul dan Jihad, bukan mengorbankan kepentingan cinta Allah, Rasul dan Jihad untuk kepentingan yang lainnya. Berkorbanlah demi cinta-Nya.

Tangisan cinta yang paling utama milik Allah, usahakan tangisan kerana Allah lebih kita utamakan berbanding tangisan kerana ciptaan-Nya. Seperti para sahabat yang bercucur air matanya tatkala tidak dapat berjuang, berjihad di jalan Allah.

"Dan tiada (pula) berdosa atas orang-orang yang apabila mereka datang kepadamu, supaya kamu memberi mereka kenderaan, lalu kamu berkata: "Aku tidak memperoleh kenderaan untuk membawamu" lalu mereka kembali, sedang mata mereka bercucuran air mata karena kesedihan.." - [QS At-Taubah, 9:92]

Inilah tangisan yang sepatutnya, menangis ketika tertinggal tahajjud kita, dhuha dan quran kita, menangis ketika tidak dapat berkorban masa dan tenaga kerana Allah, menangis ketika cinta kita dirampas selain cinta kepada Allah.

Muhasabah Cintamu...

Kebahagian dan Ketenangan Cinta

"Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram." - [QS Ar-Ra'd, 13:28]

Inilah kebahagian dan ketenangan yang sepatutnya, jangan sampai hati kita lebih tenang ketika mengingat selain dari Allah.

Ramai antara kita lebih bahagia dan tenang ketika mengingati keluarga, harta kekayaan, kerjaya, pujian dan sanjungan manusia.

Takutlah hati itu sudah dikotori, sudah dinodai dengan kebahagian lain yang tidak hakiki, yang pada pandangan manusia dan dunia pasti membahagiakan, namun pandangan Allah itu lebih utama.

Kebahagian dan ketenangan sebenar hanya akan hadir bila kita mendekati Allah.

Kepekaan hati kita mungkin sudah makin cair ditelan arus keduniaan. Kekadang dosa yang dilakukan dianggap hanya seperti lalat yang singgah dan mampu hilang hanya dengan dikuis begitu sahaja, sedangkan kita seharusnya menganggap dosa dan maksiat itu laksana gunung yang bakal menghempap kita ketika melakukannya, laksana gunung berapi yang bakal membakar kita.

Inilah kepekaan hati yang perlu kita asah bersama, hatta dosa kecil itu lebih kita takuti.

"Dosa kecil lebih aku takuti dari dosa besar kerana ia tidak dapat dirasa kerana kekecilannya." - (Ibn Qayyim)

Jangan turuti hawa nafsu yang mengundang kepada dosa dan maksiat, yang mengundang kepada futurnya cinta utama dan yang akhirnya menumpulkan hati kita.

"Mereka itulah orang-orang yang dikunci mati hati mereka oleh Allah dan mengikuti hawa nafsu mereka." - [QS Muhammad, 47:16]

Indikasi Cinta Milik Siapa

Setelah bersama menghayati rindu dan tangisan kerana kecintaan. Mari tepuk dada, tanya iman. Siapa sebenarnya cinta paling utama?

"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternakdan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga)." - [QS Al-Imran, 3:14]

Adakah manusia lebih kita cintai dari Allah?
Adakah harta lebih kita cintai dari Allah?
Adakah kerjaya lebih kita cintai dari Allah?
Adakah kehidupan dunia lebih kita cintai dari Allah?
Adakah kenderaan dan kediaman lebih kita cintai dari Allah?
Adakah keseronokan hiburan lebih kita cintai dari Allah?
Adakah kenyamanan tidur lebih kita cintai dari Allah?
Adakah waktu rehat kita lebih dicintai dari Allah?

Apa yang paling kita rindu bila kehilangannya?
Ke mana tangisan kita sering dicucurkan?
Inilah indikasi cinta kita milik siapa.

Ayuh ikhwah dan akhwat sekalian, tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan berdosa yang tidak mempunyai masa hadapan.

Tanamlah azam dan kesungguhan kearah yang lebih baik dan sentiasalah tingkatkan ia.

Jadikan hari ini lebih baik dari semalam, dan usahakan esok hari agar lebih baik dari hari ini.

Mari muhasabah cinta kita bersama, letakkan kepentingan cinta yang lebih utama, nikmat-nikmat yang diberikan kepada kita perlu dicintai, tapi yang perlu dicintai adalah cinta kita kepada Pemberi Nikmat yang lebih utama.

Muhasabah Cintamu... {n_n}


::Sumber dipetik dari Iluv Islam::

Saturday, February 4, 2012

Salam Maulidurasul 1433H




**tuu adlh situasinya...jk situasi tsbt /soklan yg sme diajukan kpd kita,,what we will answer...?apa yg kte nk bt..?Subhanallah...If the Beloved S.A.W among us @ Lau Kaana bainana...

Aisyah r.a meriwayatkan : "..Rasulullah S.A.W tdk berteriak di pasar.Baginda jg tdak prnah mbalas kburukan dgn kburukan,,Baginda slalu memaafkan & bsikap lapang dada.."
(Riwayat at-Tarmizi,Abu dawud & Ahmad....

~marilaa sme2 kte luangkan masa utk selawat & Salam ke atas junjungan besar
Nabi Muhammad S.A.W.....ٍSalam Maulidurasul bt smua umat Islam...اللهم بارك لنا فيه

Thursday, January 26, 2012

الحمدلله....هذا من فضل رب

Assalamualaikum.izinkan saya utk bkngsi crita dgn kalian.

** sminggu yg lepas : dpat maklumat
Keputusan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2011 akan diumumkan pada hari Khamis 26 Januari 2012. Seramai 8,499 orang calon telah menduduki STAM pada tahun ini yang terdiri daripada 3,782 calon Sekolah Kerajaan, Bantuan Kerajaan dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan, 2569 calon Sekolah Menengah Agama Negeri, 649 calon Sekolah Agama Rakyat, 1,462 calon persendirian dan 37 calon Sekolah Menengah Swasta.

sperti biase laa,,bile kte clon exm nie yg mnanti & mnunggu natijah mmg akan gelabah,resah tak sng duduk bgai tmbh2 bile dpat plak nfomation yg kt atas nie.tmasuklaa dri saya.tak dpat dinafikan laa,,wlaupun pd zahir nie nmpk je cool & rilex tp hati sape tau kan..?hny Allah yg Maha Mngetahui btapa risaunya dri nie mnnti kputusan STAM.bukan tkut utk mnerima knytaan.cume risau xdpt tahan prasaan k bgai.ye mmg bnar kte da twakkal,,bserah pd Yang Maha Esa cume al-maklumlaa kte xdpt tipu dri kte yg mmg kan resah bile tnggu rzut.Alhmdulillah harinie kmi calon2 STAM2011 tlah mndpat kputusan.first of all,,thniah kpd clon STAM MRKK yg bjaye mrangkul pangkat Mumtaz (Cemerlang)
i.e Eizati Aina (10Mumtaz),Siti Sarah (9Mmtz 1Jyyid Jddan),Atie (6Mmtz 4Jyyid jddan),Fatin Izzati (6MMtz 4Jyyid Jddan) & Ct Zubaidah (7mmtz 3Jyyid Jddan)..thniah jg kpd yg laen wlaupun tak dpat mmtz tp kalian da usaha yg tbaek..
sy..? Alhmdulillah saya bsyukur cgt9 sbb dpat yg baek dklngn yg tbaek.trima kasih yg tak thingga kpd ayh & mama yg sntiasa mberi skongan,smngt slma nie,my siblings,fmily...guru2 yg sudi bkngsi Ilmu dgn kami,serta shbt2 spejuangan.tak lupa kpd sy puny senior trutamanya my dear Sis Fatimah & laen2 senior laa..kpd shbt jg syukran a'la kulli hal..da dpt rzut nie,mst akan timbul persoalan nk futher stdy kt mn..?wallahua'alam.masih dlam musyawarah.doakan kmi okey..!
kpd yg bloam ase puas dgn kputusan mreka,,jgn trus kcewa & gve up..perjuangan kte bukat brakhir dsni.sy pgg formula :-
Usaha + (sabar x ikhlas) + tawakkal = Insya'Allah success...!!
wlaupun kte ase kte usaha sbaek mgkin,,bserah pd tkdir k bgai tp kte msih perlu tawakkal yg mn dgn mnunaikan solat hjat.trus bdoa pdNya.krana Allah Maha Mendengar rintihan hmbaNya.slagimn kte bloam dtemukan kjyaan truskn kte puny usaha & tawwakal.
ape2pn trima kasih byk pd yg trus bg smngt kt sy slame nie smpai laa sy bley bertahan utk mneruskan jg STAM.Alhmdulillah,Alhmdulillah,Alhmdulillah.haza min fadli rabbi.
skian shj,,jg dri & jg amal. -wslm-

Friday, January 20, 2012

It's Jumuah "Friday"

Salam Jumaat.smoga sntiasa dberi ksihatan & kkuatan utk mnggalas amanah yg dberi.insya'Allah.
Sirru a'la barakatillah...
** jgn lupa akan kewajipan pd hr jumaat trutamanya kaum adam..skdr mngingati.
-wslm-


Saturday, January 14, 2012

Semangat buat Kaum Hawa... :-)

Salam.

entry utk kaum hawa jg blh dbace utk kaum adam.smoga bmnfaat bt smue,,insya'Allah.

"Sesungguhnya muslimah yang terbaik adalah mereka yang tahu menjaga maruah diri daripada dipermainkan oleh insan2 yang hanya tahu mengguna tapi tak mahu menjaga... oleh itu.. peliharalah diri.. biar mereka kata kita sombong, biar mereka kata kita jual mahal,. biar meraka kata kita hati keras, biar mereka kata kita kolot, asalkan maruah kita terjaga hanya BUAT INSAN YANG BENAR2 UNTUK KITA yang telah Allah tetapkan buat kita. kerana insan yang telah Allah tetapkan utk kita takkan pernh kata kita sombong, jual mahal, keras hati. kolot dan sebagainya kerana hati kita telah di ikat oleh Allah untukknya dan dia utk kita.... amin.. Moga insan yang Allah tetapkan hatinya untuk kalian (Muslimah) akan hadir utk menjemput sebagai suri tanpa sebarang TANGGUHAN atau LENGAH...Usah sesekali MENYESALI takdir kerana ALLAH itu ADIL sifatnya..sudah dijanjikan dalam al-Quran dan hadis bahawa perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik, begitu sebaliknya..waktu ini jika kamu TIDAK DITEMUKAN dengan mana-mana lelaki kerana ALLAH SWT mahu MEMELIHARA kamu daripada MAKSIAT..waktu ini tiada lelaki JATUH HATI pada kamu kerana kamu masih dalam tempoh MENCARI ILMU dan mencapai CITA-CITA..paling utama ALLAH SWT menyimpan JODOH yang terbaik untuk kamu dan apabila masa itu tiba..kamu senyumlah, ketawalah, menangislah sebagai TANDA GEMBIRA dan BERSYUKURLAH kerana DIA menghadiahkan kamu dengan lelaki yang SOLEH dan SEMPURNA ✿~Berpeganglah pada pepatah lama - Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian. Jangan senang dahulu, susah kemudian...(✿◠‿◠)"

~PESANAN BUAT KAUM ADAM....!

TAKUKAH KAMU WAHAI ADAM.. ??

♥ Seorang muslimah yang tak melayan lelaki apabila ditegur janganlah kau kata dia sombong ,
♥ Seorang muslimah yang tiada teman lelaki ,janganlah kau kata dia tak laku ,
♥ Seorang muslimah yang tegas dalam memelihara prinsip aurat , janganlah kau kata dia kolot ,
♥ Seorang muslimah yang tak pandang kau tika bersemuka , janganlah kau ingat kau hensem sangat sampai dia takut nak pandang , -_-"

TAHUKAH KAU WAHAI ADAM ,

♥ Apa yg ada di sebalik sekeping hati muslimah itu ?
♥ Ketahuilah , dia sedang berjuang memelihara hati engkau supaya tegar meletakkan Allah di atas singgahsana dalam hatimu .
♥ Dia mahukan engkau , menjadi mujahid yang sibuk menegakkan kalimah haq berbanding melayani hawa nafsumu .
♥ Betapa dia sangat takut andai dirinya menjadi punca kelalaian hatimu dalam menunaikan haq Allah .
♥ Betapa dia sangat takut andai dirinya mengkhianati haq Allah dgn mengambil alih singgahsana Allah dalam hatimu..


** Sesungguhnya DUHAI HATI ~
Apa jua RINTANGAN dan DUGAAN yang hadir mencalar balar ~
Adalah UJIAN sepanjang KEHIDUPAN ~
Maka TABAH, SABAR, TAQWA, YAKIN dan PASRAH mendepani jalan ~
Seusai DOA, USAHA dan TAWAKAL yang berpanjangan ~
JANGAN PERNAH PUTUS HARAPAN AKAN KASIHNYA: AR-RAHMAN ~
InsyaALLAH (~‿◕)
☆ Dakwah HATI ☆ Tarbiyah DIRI ☆
☆ PerkongsianKu: "Dlm Usaha Mencintai ALLAH" ☆


-Sekian,,jg dri & jg amal. -wslm-

Thursday, January 5, 2012

Dedikasi buat Sahabat {n_n}

Salam...

Post K2 utk 05-01-12 nie...post nie khas buat teman2 saya.sbloam tuu,ingin bkongsi sdikit kisah.2/3 hari b4 msuk 2012,gembira sbb dk tgk adk2 yg bgelar Pelajar Skolah nie yg tgh excited nk stat skolah..dk bt preparation laa,ini baru itu baru..tgk pula adk saya yg baru melangkah ke Alam Skolah Menengah,dk kemas2 brg b4 msuk Hostel (Alhmdulillah adk saya berjaya masuk ke skolah Maahad Thfiz Quran Pulai Chondong,,thniah bt bliau).ttbe terimbas kembali saat2 masa saya mula nak masuk form1 dlu, mmg rase excited laa sbb sbloam nie kte dk skolah rndh kan..skrg da msuk skolah mnengah.trasa sdikit "besar" laa..huk3.Alhmdulillah berakhir hingga saya lower6 (STAM) & skrg tgh mnanti debaran hasil peperangan 3bulan lepas. ~brakhir kish b4 2012~
Bila da masuk 2012 nie,,ntah kenapa sdih + sayu je..terimbas kembali,klau dulu awal taun saya pun siap2 nk msuk skolah..stat je skolah,gumbira tsgt laa sbb dpat jmpe gru2 + kngkawan,,dpat rasa suasana belajar,dpat Ilmu...tp itu dulu,skrg dh tak.kengkawan pun lama dh tak jumpe wlaupun tak smpai staun tp Kerinduan tuu da mulai trasa...tuu baru kengkawan hk ambk STAM.klau dgn yg tak ambik,mmg lame jg tak jumpe.agaknya bile kte bley btemu & bkumpul smula..??ada jdoh nt smoga btemu ye,,insya'Allah.teringat pula akan kata2 Senior2 saya "Bella,zaman pling indah adlh zaman persekolahan".erm btul3,,skrg bella mmg da dpat rs..rindu akan suasana Belajar,rindu akan suasana persekolah,rindu utk bersama teman2 sperjuangan,rindu utk mndengar nasihat @ pengajaran guru2..susah untuk di huraikan.hny Allah yg Maha Mengetahui btapa rindunya saya akan suasana tsbt. MRKK pun lama jg tak jenguk,last jenguk Jamuan Akhir taun STAM.lpas tuu da tak jnguk2.bukan tak nak tp tak bkesempatan lagi. ~nanti tunggu rzut laa..insya'Allah.~
sbloam brakhirnya tinta nie,diselitkan satu lagu,, dedikasi buat yg pernah bgelar shbt2 bella.Selamat Mendengar ye!! Bella doakan smoga kte trus dberi Kesihatan + Kesabaran + ketabahan dlam mnghadapi liku2 khidupan.kpd yg tgh dk blajar di Alam University tuu (tak ambik STAM),smoga berjaya dan truskan perjuangan kalian di Medan Ilmu.bt shbt yg masih menantikan debaran (STAM),,Bersabarlaa menantinya.smoga kte smue ditemukan dgn kejayaan...dan smoga kte dberi pluang utk mneruskan pjuangan yg masih berbaki di Medan Ilmu,,insya'allah.
Setakat nie dlu laa post bt kali nie..da 2 post utk shari.jg dri leklok & jg amal moleks. -wslm-




~Dulu masa kte Sekolah,kte akan bt ape je utk bsame kwn2.Bermaen & Belajar bsame..
~Sekarang...Perpisahan terjadi antara kte,kte smue masing2 pergi mbawa Diri sementara menunggu nasib yg bloam diketahui..sesekali Internet @ Tel @ SMS menjadi Penghubung utk bercerita ttg perkembangan diri..
~Kelak...bile da tau rzeki kt mne2,masing2 dgn khidupan baru,teman yg baru,jrg2 sekali Email @ Tel @ SMS diterima.

Namun yg tnggal antara kte cuma kenangan ttg sebuah pshbtn yg pernah terjalin....Kenangan itu tersemat di hati & terukir di Medan Ilmu kte dlu iaitu MrKK.Kenangan itu sukar utk dilupakan,akan trus dikenang smpai bile2.mga kte akan btemu & berkumpul,,insya'Allah.


** Best kan lagu nie...! :-D ~thanks to Hanis Syakira sbb bg lgu nie tyme my18th btdy aritu...~

Bicara pertama 2012

Salam...

Alhmdulillah 5 hari dh kte msuk taun 2012 nie...Alhmdulillah hari nie berpeluang utk saya melakarkan bicara di ruangan nie.akhir2 nie tak sempat utk jenguk blog oleh krana ada amanah yg tlah dberi...saya ingin ucapkan Selamat Kembali ke Skolah kpd adk2,,ingt dik Ilmu itu pentim utk kte...bukan hnya utk peperiksaan,,tp ia akan dgunakan dlm khidupan +plak jk Ilmu yg bkaetan dgn agama cthnya : Ilmu Fiqh banyak berkaetan dgn hukum2 dlam amalan seharian kte.so jgn abaikan ia,jgn hny blaja utk lulus peperiksaan.teruskan perjuangan kalian dlam mncari Ilmu slagimana dberi pluang,dberi ksihatan,diberi kekuatan serta ketabahan.buat adk2 yg baru melangkah ke alam sekolah i.e plajar drjah 1 & tingkatan 1..kalian sudh brada di alam laen,drjah 1 dlu di tadika skrg da skolah rndh mnkala bg plajar tingkatan 1 pula klau dulu pringkat skolah rndh skrg dah pun skolah menengah.mgkin kalian trasa laen laa dgn alam baru tp takpe,untuk permulaan biase je dik..but plz,,mulai dari saat nie jg anda perlu & msti utk setkan dlam mind utk terus bersemangat dlam perjuangan Mencari Ilmu.bagi adk2 yg dh tbiasa dgn alam kalian tuu,,truskan laa pjuangan yg msih berbaki....bg adk2 UPSR/SMU/PMR,,dh dpat rzut kan..?thniah bt kalian yg dh berjaya...kpd yg kurg bernasib baek tuu,,jgn trus give up..!!!anda bukan tak mampu utk dpat yg tbaek tp bloam rzeki lagi..oleh itu,,berusaha laa utk mndpatkan kjayaan..Kegagalan bukan alasan utk kte trus Lemah tp ia adlh smngat utk kte trus maju ke hadapan.Semangat utk kte teruskan Perjuangan...Belajar nie lbih kurg bjuang di medan perang laa cuma k0nsep tuu bbeza dari segi jnis Perjuangan tuu.
khulasohnya,,saya doakan mga kalian dtemukan dgn Kejayaan dari segi akademik @ sahsiah Diri..bjaya dlam akademik tak best gk klau kte tak berjaya utk akhlak @ sahsiah Diri...klau dua2 baru best & mantop.insya'Allah,,kalian mst boleh klau btul2 kalian inginkan Ilmu & Kejayaan.BittaufiQ Wannajah,All da Best & Smoga berjaya..!!!!

Ilmu & Kejayaan nie tak akan dtg dengan sendiri melainkan kte yg kejar,kte yg berlari utk mndpatkannya....depends on ourself,,klau kte tak kejar utk dpatkannya maka ia tak akan mudh utk dtg bgolek dgn sndri...


Motivate Myself : "Bukan Senang utk Senang & Bukan Susah utk Sush"
the key is : Dunt Easily Give Up...!!!! {n_n}