Wednesday, November 28, 2012

..Ujian itu bukan melemahkan,ia satu kekuatan..

..Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum buat sahabat-sahabat pembaca.Semoga kita semua sentiasa di bawah rahmat Allah,in shaa Allah. Seringkali kita mengeluh atau merungut,kenapa mesti terjadi sebegini..?? kenapa mesti aku yang perlu hadapi keadaan ini..?? Malahan diberi-Nya ujian yang sama setiap kali. Setelah satu, maka datang pula satu lagi masalah. Setelah habis dicuba dengan ujian yang merumitkan, didatangkan pula ujian yang menyesakkan dada. Pernah tak terfikir kenapa begitu dan mengapa begini..??

Subhanallah,sungguh indah perancangan Allah dalam mendidik dan mentarbiah hambaNya.Allah datangkan ujian itu bukan untuk melemahkan kita tapi ia adalah satu suntikan semangat buat kita.Dari kelemahan itu kita belajar,kita berusaha untuk mencari jalan penyelesaian.Allah menciptakan manusia dengan kelemahan, namun Allah tidak membiarkan kita terus menerus hidup dalam kelemahan tersebut. Maka Allah datangkan ujian bertimpa-timpa pada titik kelemahan tersebut sebagai latihan untuk membina sebuah kekuatan. Tiap orang lain ujiannya.Bagaimana..??
Seseorang yang lemah dalam akademik,Allah uji mereka dalam hal tersebut. Bukan sekali sahaja mereka diuji, namun berkali-kali. Ada yang mengalami kegagalan dalam "Midterm" kemudian dalam peperiksaan Akhir musim panas Allah menguji lagi dengan kegagalan walaupun telah berusaha keras.Malah, ada yang bukan pertama kali perlu mengalami kitaran ujian tersebut, bahkan mungkin pada tahun kedua mahupun tahun ketiga. Di titik akademik itulah Allah berkali-kali datangkan ujian pada mereka agar dengan adanya ujian-ujian itu mereka lebih kuat dan mantap pada sebuah pengharapan. Ya, berharap pada Allah setiap kali ujian datang menjengah. Seseorang individu yang lemah dalam ketaatan kepada Allah dan terjerumus ke lembah maksiat, maka pada titik maksiat itu Allah mengujinya berulang kali. Allah mengujinya dengan bakaran nafsu yang menyala, dan bisikan syaitan yang menggoda berkali-kali sehingga tewas ke lembah maksiat itu. Adapun, yang cuba bertaubat dan kembali kepada jalan Allah, namun, nafsu dan bisikan syaitan memanggil-manggil untuknya terjun ke lembah maksiat. Maka tiap kali itulah dia tewas dan kembali ingin bertaubat. Namun, Allah datangkan godaan demi godaan sebagai ujian sehingga manusia tewas. Kemudian dia kembali bertaubat, namun, masih lagi Allah mendatangkan kebaikan kepadanya sehingga hamper-hampir sahaja berputus asa dalam kemaksiatan.

Erm,masing-masing punyai masalah dan cabarannya tersendiri.Bergantung kepada seseorang itu bagaimana ingin selesaikan masalah tersebut.
Rasulullah s.a.w bersabda;
"...Sekiranya Allah menginginkan kebaikan untuk seseorang itu, Allah akan mengujinya dengan kesusahan.." (Hadis Riwayat al-Bukhari)
Ujian yang Allah datangkan itu sebenarnya adalah untuk memberikan kebaikan kepada kita. Allah sebenarnya ingin memberi kita kekuatan dan menghilangkan dari kita kelemahan-kelemahan tersebut. Maka, Allah menguji kita pada titik yang lemah itu, agar dengan ujian itu, titik lemah itu akan menjadi salah satu kekuatan bagi individu tersebut. Allah ingin mentarbiyah manusia untuk memperbaiki kelemahan diri, maka Allah datangkan cubaan sebagai guru untuk mendidik. Untuk mengubah suatu kelemahan kepada kekuatan, ia memerlukan masa dan konsistensi.

Jangan kita terus lemah dengan ujian yang dihadapi, sebaliknya bangkitlah mencari kekuatan diri anda...Semoga kita sentiasa diberi kesabaran,kekuatan dan ketabahan dalam mengharungi ujian kehidupan.

Sekian sahaja dari saya,jaga diri jaga amal dan jaga iman. -wslm-

No comments: