Wednesday, February 29, 2012

Kesabaran & Ketabahan

Salam

apabila berbicara soal kesabaran & ketabahan ,apa yang akan terbit di minda kita..? sabar untuk apa?tabah untuk apa..? Erm bagi saya,,kesabaran & ketabahan ini amat diperlukan dalam setiap hal & aspek.sabar dgn ujian yg kita mesti hadapi,tabah dengan dugaan yang diberi.kadang-kadang hati ini mudah merungut,cepat putus asa,dan lekas melenting..tak mustahil juga hati ini bisa dipujuk untuk terus sabar & tabah dengan liku-liku kehidupan yang kita perlu lalui selama diberi peluang,kesihatan & kekuatan,insya'Allah.begitulaa hati...begitulaa lumrah kehidupan.

Apa jadi bila seseorang itu tak pernah amalkan dua sifat ini..? mereka akan rasa kehidupan ini tak bahagia dan tidak ada ketenangan dalam kehidupan.selalu ada sifat-sifat yang mazmumah i.e amarah,benci,angkuh dan lain-lain.ditambah pula bila kita sebagai manusia yang sering diuji dengan pelbagai dugaan,cabaran & masalah...so,,ia perlu dipupuk dalam diri untuk kita terus cekal dalam mengharungi kehidupan ini dengan penuh SABAR dan TABAH.ya memang benar,,kita ini ada tahapnya juga untuk bersabar dan tabah dalam setiap hal.tapi kita juga boleh mengubah diri kita untuk menjadi yang lebih baik kan..? tepuk dada tanya hati.
setakat nie sahaja laa saya ingin berbicara di ruangan perkongsian nie.maf lau ada kekurangan dari segi penyampaian saya.insya'Allah akan dibaiki dari semasa ke semasa.doakan saya untuk terus diberi Ilham yang ingin dikongsikan dengan kalian.
thanks a lot..!

"...Jadikan setiap masalah sbg pengajaran bt kte,stiap mslh pst ada hikmahnya.stiap msalah pst ada penyelesaiannya.jgn jdikan stiap mslh sbg alasan utk kte trus kusut tnpa berusaha mmikirkan jalan penyelesaiannya...stiap perkara yg ingin dilakukan hndklaa kte pk sbetulnya,jgn kte mnyesal di kmudian hari dgn kputusan yg kte da bt...tenangkan hati jika ada masalah,usaha mncari jalan penyelesaian..."

Kesusahan & kesulitan adlh Lasana musim dingin basah dan lembab tdak dsukai insan...ttapi ssudah musim sejuk itulaa tumbuh bunga2 yg harum dan buah2an yg subur.


"....Dugaan,Cabaran & Masalah bukan alasan utk kte jadi lemah sebaliknya ia adlh sumber utk kte trus kuat dlm mnghadapi Liku2 Kehidupan...msing2 ada ujian tsendiri...tidak Allah pikulkan sesuatu melainkan dgn kudrat hambanya,sentiasa berfikir dan berzikir dgn setiap ujian ALLAH..."

motivate myself : sentiasa sabar & tabah mnghadapi tiap2 dugaan & cabaran.


~ Jaga dri leklok & jg amal Moleks..! -wslm-

No comments: