Monday, May 30, 2016

Pengalaman dan Pengajaran

Bismillah.

Assalamu'alaikum w.b.t

Alhamdulillah, segala puji hanya untukNya.
Alhamdulillah di atas segala nikmat dan peluang yang Diberi.


(Agak kekok sebenarnya dek kerana lama tidak mengarang..huhu.)

Post kali ini, saya ingin kongsikan pengalaman saya menjalani praktikal.

Selama berada disini, banyak pengajaran dan pengalaman yang boleh saya ambil. Antaranya pengalaman bekerja, (sebelum nie hanya belajar teori). Pengalaman bagaimana ingin berkomunikasi dengan pihak atasan (boss2), rakan staff di pejabat dan orang ramai, bagaimana kita nak relatekan apa yang kita belajar dengan realiti dan sebagainya.

Bila sebut Jabatan Mufti, sedia maklum bahawa tempat nie akan menjadi satu tempat kunjungan orang awam. Kunjungan bilamana mereka mempunyai masalah atau pertanyaan mengenai hukum agama dan isu semasa. Kebanyakan masalah yang diutarakan atau ditanya disini adalah masalah perkahwinan/rumah tangga, penceraian dan sebagainya.

Allahu Allah.
nak cerito blako tuu memang banyok lah. macam-macam cerita, macam-macam hal yang terjadi. takut, risau ada blako laa bila dengar masalah yang berkaitan dengan perkahwinan (alam rumah tangga). Kadang terfikir, bakpo buleh jadi lagutu? Dimana silapnya? Wallahu'alam. saya pun takdop pengalaman dalam hal  tersebut.

Pengajaran yang boleh diambil, berhati-hati dalam soal hukum. Jangan sebab perasaan terlalu marah tuu boleh menyebabkan kita menyesal sepanjang hidup. Betul lah ore kato "kerana mulut, badan binasa". kerana lafaz tersebut, menyebabkan kita boleh menyesal seumur hidup.

Haa tu baru bab perkahwinan/penceraian, tak masuk lagi bab faraid.
Hmm faraid ilmu yang penting perlu kita pelajari tapi ilmu tu jugoklah orang tak ambik endah sangat. Bila sebut nok bagi harta barulah kalut lagumano nak bagi? Sebab harta jugalah, berlaku pergaduhan adik beradik. Sebab harta jugalah berlaku perpecahan keluarga. Nauzubillah.

Alhamdulillah pengalaman dan pengajaran yang saya dapat ini sangat berharga dan berguna untuk kehidupan saya. Bila berdepan dengan dunia realiti, baru kita tahu besarnya ujian dan dugaan menanti kita. Soalnya, bagaimana cara kita berdepan dengan masalah tersebut? Bagaimana cara penyelesaian untuk kita tangani ujian tersebut?

Semoga kita semua sentiasa dilapangkan dada, ditenangkan hati dan fikiran, dikurniakan kesabaran,keikhlasan serta dipermudahkan segala urusan baik di dunia mahupun di akhirat. Semoga juga kita sentiasa berada di bawah rahmat dan petunjuk dariNya. Ameen Ya Rabbal'alamin.

Sekian sahaja perkongsian kali nie, maafkan saya jika bahasa atau tatabahasa saya sangatlah berterabur. nie semua punca sebab lama tak jenguk blog dan tak mengarang.

Wassalam.

Wednesday, April 20, 2016

I'm Back

Bismillah.

Assalamualaikum w.b.t

I'm Back!!! 

2 tahun blog ini dibiarkan,

Alhamdulillah masih lagi diberi peluang dan nikmat kesihatan untuk meneruskan kehidupan di tempat persinggahan ini.

Alhamdulillah setelah pelbagai ujian dan cabaran yang perlu dihadapi, penulis masih lagi bergelar sebagai seorang pelajar dan sekarang saya berada di tahun dan semester terakhir pengajian.

2 tahun membiarkan laman ini, terlalu banyak perkara atau cerita yang ingin dikongsikan. 

InsyaAllah next post saya akan mulakan dengan cerita yang ingin dikongsikan bersama kawan-kawan pembaca.

Terima kasih bagi mereka yang sudi menjenguk laman perkongsian ini
Diharap setiap perkongsian itu bermanfaat buat kalian, diharap juga kalian boleh memberi saya idea atau nasihat dan teguran. semoga saya dapat membaiki lagi cara penulisan saya di laman perkongsian ini.


Sekian, Wassalam.
with lots of love,
Salsabila. :-)

Wednesday, July 23, 2014

Nukilan hati.muhasabah diri.

Bismillahirrahmanirrahim.


Assalamualaikum.


Alhamdulillah Ya Allah,aku masih diberi kesempatan untuk merasai nikmat dalam madrasah Ramadhan.buat kesekian kalinya aku diberi peluang untuk menunaikan ibadah puasa di bulan yang penuh barakah ini..


25 ramadhan.
hanya beberapa hari lagi ramadhan bakal meninggalkan kita.
masih ada peluang kah kita untuk bertemunya lagi?
siapa tahu mungkin ini ramadhan terakhir buat kita?


Apa yang kita dapat hasil dari tarbiah madrasah ramadhan ini?
Adakah kita akan terus istiqamah dengan amalan2 yang dilakukan dalam madrasah ini?


Diri ini sangat hina,sangat kerdil.
terlalu banyak kesilapan,
terlampau banyak kekurangan.

Allah.
beri aku peluang untuk terus berusaha menjadi hamba-Mu yang lebih baik,
beri aku kesempatan untuk aku terus berusaha menjadi anak yang solehah buat kdua ibubapaku.
izinkan aku untuk memberikan mereka kebahagiaan dan kegembiraan.

moga terus berusaha untuk yang terbaik,
fastabiqul khairat.insyaAllah.


-wslm-

Saturday, May 17, 2014

Pengorbanan.kesabaran.kekuatan.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t

Penulis kembali rindu untuk melakarkan pena dilakarannya. hampir setahun tidak menulis di laman perkongsian ini. Masa... begitu pantas berlalu,pergi tanpa dihalang.kita yang perlu mengejar masa,bukan masa menunggu kita.

Alhamdulillah Ya Allah atas segala nikmat yang Diberikan. nikmat untuk meneruskan kehidupan,nikmat untuk terus beribadah kepada-Mu,nikmat untuk meneruskan perjuangan yang masih berbaki. Alhamdulillah 'ala kulli hal.

Hidup memerlukan pengorbanan, pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan,ketabahan memerlukan keyakinan,keyakinan pula memerlukan kejayaan.dan kejayaan yang akan menentukan kebahagiaan.

Pengorbanan.sesuatu yang mudah disebut tapi agak sukar untuk dipratikkan.
berkorban dalam setiap hal. tidak semua yang mampu untuk lakukannya.
ia sangat memerlukan kesabaran.mulut bisa berkata untuk bersabar dalam setiap hal,tapi tindakan...???

segalanya pada diri kita sendiri.hanya yang kita yang mampu mengubahnya sama ada inginkan kesabaran ataupun tidak. sabar itu indah,walaupun awalnya sangat pahit untuk ditelan tapi akhirnya kita akan rasai kemanisannya.insyaAllah.

moga diri ini sentiasa sabar untuk menghadapi segala cabaran dan rintangan.
moga diri ini terus diberikan kekuatan bagi meneruskan perjuangan ini.
percaya pada diri,yakinkan hati, kekuatan itu dari Dia.
Allah yang izinkan untuk kita kuat.Allah yang bagi kita kekuatan.

Sekian sahaja lakaran pertama untuk tahun ini. -wslm-

Monday, September 30, 2013

welcome back..!! kembali melakar pena.

...Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu'alaikum buat sahabat2 yang masih lagi setia membaca ruangan perkongsian ini.

Agak kekok untuk kembali melakar pena di ruangan ini,al-maklumlah lama sangat tak update.idea untuk melakar itu ada cuma masa yang tidak dapat diuruskan dengan baik mungkin,menyebabkan tidak punyai kesempatan untuk update ruangan ini. (agak ber sastera kali ini.huhu)

Alhamdulillah Ya Allah dengan izinMu,
aku masih lagi bernafas di dunia ini,terus beribadah kepadaMu.
dengan izinMu juga,aku masih diberi kesihatan walaupun ditimpa untuk seketika.
Alhamdulillah Ya Allah,kerana aku masih lagi diberi peluang untuk meneruskan pengajian aku di bumi Nilai.
tanpa izinMu,semua ini mungkin tidak akan terjadi.
Allahurabbi,terlalu banyak nikmat yang telah Engkau berikan.
Alhamdulillah Ya Allah..

Kadang diri ini merasakan tidak layak untuk sampai ke tahap sekarang,peluang yang diberi amat berharga.terlalu ramai yang meminta,Alhamdulillah salah seorang yang berjaya itu adalah aku.dan sekarang telahpun berada di tahun 2 pengajian.berbaki 2 tahun untuk selesai peringkat ini.in shaa Allah.

Semester ini dah nampak bidang pengajian yang saya ambik,subject2nya pun agak laa mencabar berbanding dua sem lepas.namun,cabaran itu bukan melemahkan kita.moga menjadi pembakar semangat untuk saya tempuhi cabaran tersebut.in shaa Allah.Alhamdulillah,selesai tahun pertama pengajian dengan lancar.awal semester,biasa masih lagi dengan bayangan cuti sem yang agak lama.Alhamdulillah dah pun kembali wujud semangat untuk belajar tuu.moga ia tidak pernah pudar.

Di awal semester ini juga,bertambah kesedaran dan semangat pada diri ini dek kerana diberi motivasi/moral support dari murabbi disini.teringat beberapa kata2 yang diberi oleh mereka.

"...awk2 smua ptt bsyukur dlm rmai2 plajar yg nk smbg blajar,awk slh sorg yg tplih..bila dah dpt,pgg elok2..blajar btl2.jgn blajar smata2 nk dpatkan ijazah,dpt kerja + gaji..."

"...belajar nie jgn skadar menghafal utk lulus dlm imtihan.perlu btul2 faham utk entum amalkan dlm khidupan..biasa pelajar nie menghafal @ belajar sekadar untuk dapat A dalam setiap subject.dah dapat,bukunya disimpan,ilmu entah ke mana.so macam mana nak pratikkan ilmu yang entum dapat?takkan setakat nak gantung sijil je..manfaat dari ilmu,penat lelah kamu belajar tuu macam mana?.." 


"...kamu semua rasa cukup ke dengan ilmu yang kamu dapat dari bilik kuliah..?tak perlu topup ilmu dengan cara lain..?kalian kena ingat apa tujuan sebenar kalian datang sini,belajar.bukan setakat nak dapat kerja,tapi bagaimana pula dengan sumbangan kalian pada Agama kita..?pada ummah?lagi2 kalau kalian nie dalam bidang agama,apa peranan kamu?..."  

Allahuakbar.tersedar sekejap dari lamunan.ya benar,takkan kita belajar nie cuma nak dapatkan kerja + gaji.then sara kehidupan sendiri..?? of course no.sebab kita masih lagi ada amanah dan tugasan yang lebih besar.hati bertanya, mampukah aku..?? bolehkah aku untuk tunaikan amanah itu...?? kalau orang lain mampu,takkan kita tak dapat..? in shaa Allah,aku boleh.aku mampu kalau ada keinginan.jika disusuli dengan usaha,sabar dan ikhlas.hati kembali memujuk diri.

Ingatlah sahabat,tujuan kita menuntut Ilmu ini bukan semata2 untuk diri kita je.tapi ada lagi yang memerlukan.jangan kita lepaskan peluang yang amat berharga ini.ambik peluang nie,pegang dan jaga betul2.semoga kita semua mampu untuk jadi manusia  yang bermanfaat kepada orang lain serta jadi hamba Allah yang beriman,soleh/solehah.in shaa Allah.Ameen.

Maafkan saya sekiranya lakaran ini agak serabut,atau membosankan.sekadar perkongsian buat sahabat apa yang dirasai.semoga bermanfaat.jaga diri,jaga iman dan jaga hati. -wslm-


Saturday, July 27, 2013

Alhamdulillah.cabaran dan ujian itu menguatkan.

...Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum.Semoga kita sentiasa dibawah rahmat dan lindunganNya.in shaa Allah.wah 2bulan tak jenguk ruangan perkongsian..erm baru 2 bulan,bukan 2 tahun.Alhamdulillah masih diberi peluang.

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah...pejam celik,dah selesai semester kedua (tahun pertama pengajian).in shaa Allah,saya akan melangkah ke semester seterusnya (tahun kedua).bermaksud masih punyai 3 tahun baki untuk meneruskan perjuangan ini.

Cabaran....??? Ujian....?? terlalu banyak ujian dan cabaran itu.sehinggakan diri terasa lemah untuk hadapinya..tapi,Ahamdulillah dengan kekuatan dan ketabahan yang diberi,saya masih mampu bertahan.Bertahan dan terus bertahan.Bila difikirkan balik,ujian dan cabaran yang kita hadapi ini taklah terlalu berat.Fikirkan,jika orang lain diuji dengan cabaran yang lebih besar dan dia mampu bertahan.mengapa tidak kita..? Jangan kita bandingkan dengan orang yang lebih tinggi dari kita,tapi cuba tundukkan ke bawah.dari situ,hati terus terdetik "Alhamdulillah Ya Allah.".

Cabaran dan ujian dalam pengajian..? atau diluar bidang pengajian? Erm,dicampur adukkan mungkin. Biasalah selagi kita bergelar seorang manusia,kita akan terus diuji dengan apa jua cabaran dan rintangan.ujian itu untuk menguji tahap mana kesabaran kita.try set dalam diri,sematkan dihati. "..aku boleh hadapinya dengan sabar dan kuat..".moga terus sabar dan kuat.in shaa Allah.

"...Tidak Allah jadikan sesuatu itu dengan sia2.."

"...La tahzan,,innallaha ma'ana.."

Selesai imtihan baru2 nie, fikiran mula melayang memikirkan tentang bagaimana natijahnya nanti..tapi hati terus memujuk "...Kita dah usaha sebaik mungkin,selebihnya kita mampu bertawakkal padaNya..moga yang terbaik,in shaa Allah.."

Setakat ini dahulu post saya.Ramadhan semakin meninggalkan kita,manfaatkan masa yang berbaki moga kita terus mengejar amalan utk dibekalkan di akhirat kelak..in shaa Allah.fastabiqul khairat..jaga diri,jaga iman dan jaga hati. -wslm-

Thursday, April 11, 2013

"...Mutiara kata untuk di renungi...."

..Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum..Alhamdulillah Ya Allah di atas segala nikmat yang terhitung banyaknya.

# a day before i'm going back to nilai...guna masa yang ada ini untuk blogging.. :-)
Ketahuilah...!


Bahawa setiap degup jantung akan ditanya,setiap nafas turun naik akan dipersoal...
setiap gerak hati akan dipertanggungjawabkan..setiap jelingan mata akan ditulis dan dihisab.

Perbuatan itu samada pergi ke NERAKA (nauzubillah) atau SYURGA..
Betapalah setelah tangan engkau bertindak,, kaki engkau melangkah..
Dan kemana hala tujuannya.
Apatah lagi setelah lidah engkau bercakap,, akal engkau berfikir...
Dan cara mana engkau berfikir.

Bagaimana engkau gunakan jawarih engkau...
Begitu juga bagaimana engkau gunakan nikmat diluar diri engkau..
Semua ini lebih-lebih lagilah akan ditulis,, dirakam,, dan dihisab..
samada ia termasuk perkara yang berdosa atau yang berpahala.

Aduh...!!! tidak takutkah kita dengan zat Yang Maha Agung....
Yang Maha Mengetahui,, Maha Melihat dan Maha Mendengar..
seluruh gerak-geri kita,, lahir dan batin..
yang akan menghukum kita samada ke Syurga atau Neraka (nauzubillah).

Tidak cemaskah kita peristiwa itu pasti berlaku..
Disuatu hari kita akan diadili dengan begitu halus,,
diwaktu itu tidak ada siapa yang akan membela kita,,
masing-masing akan memikirkan diri..
Bahkan para Rasul dan Nabi Alaihimussalam penuh dengan ketakutan..

Allah....Allah....Allah....
Betapalah kita ini yang memang tidak terlepas daripada dosa dan kesalahan..
Takutilah Allah,, rendah dirilah kepadaNya.
Mohon Ampunlah setiap ketika...agar setiap dosa kesalahan kita diampunkan.
samada kita sedar atau pun tidak.


"...Setiap orang akan menemuinya...kte tdak punyai trikh bilakah ia akan tiba..mengingatinya itu perlu,,Dunia ini hanyalaa tempat persinggahan..Jangan terlalu sombong dengan pangkat yg kte pgang,jangan terlalu angkuh dengan harta yang kte pinjam..kerana ia bukan milik kte selamanya..."

"..Bagaimana kau merasa bangga...akan dunia yg sementara
Bagaimanakah bila semua hilang dan pergi,meninggalkan dirimu...Bila waktu tlah memanggil,teman sejati hanyalah amal...Bila waktu telah terhenti,teman sejati tingallah sepi..."

# Muhasabah ~

Sekian sahaja...renung2kan dan fikir2kanlah...jg diri,jg amal,jg iman dan jaga hati. -wslm-