Wednesday, September 12, 2012

New Life...New Experience..

...Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum. smoga kte sentiasa dibawah rhmat dan lindungan Allah Ta'ala,insya'Allah.Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah kerana Allah bg peluang untuk saya menjejakkan kaki ke bumi USIM,gedung Ilmu yg menerima saya sebagai penuntutnya.
New Life..New experience.Oleh kerana sebelum nie saya tak pernah menjejakkan kaki ke alam kampus,alam uni,tak pernah berenggang dgn family.ini adlh pengalaman saya yang baru.terasa takut + risau + janggal dengan alam baru nie...ditambah pula saya dan kawan2 yg daripada STAM nie bersaing dengan bkas2 tamhidi (foundation at USIM),matrikulasi/asasi,diploma dan stpm.persaingan sihat,persaingan sengit..agak risau.agak bimbang. ~Rabbuna Yusahhil.ameen.
Kalau nak bgtau sal registration day aritu mmg agak panjang utk saya huraikan.perasaan nie bercampur baur,tak dinafikan sedikit penat akan tetapi bila diselitkan dengan perasaan teruja + gembira tuu,dengan serta merta keletihan yang dirasai tuu hilang entah ke mana.Alhamdulillah saya diberi kesihatan,kekuatan dan kesabaran utk menghabiskan sesi orientasi atau dikenali sebagai minggu ta'aruf di USIM..Ia berlangsung selama 4/5 hari mungkin. Selepas je tamat orientasi tuu,disambung pula dengan program bahasa arab (ALSP) dan bahasa inggeris (ELSP) yang mana program nie WAJIB untuk disertai oleh pelajar tahun 1. Best.Enjoy.yang penting manfaat dari program tuu saya dapat..Alhamdulillah.
Kemarin (Isnin 10.09.12),bermula pengajian.sbloam tuu,perasaan semakin berdebar + excited + takut..tak dapat nk digambarkan. Kenapa takut..? Takut sebab tak pernah alami suasana pengajian di alam uni. 1st clas kmarin dmulakan dengan madah General Principles of Malaysian Law..Law..?? Ye Law,satu madah yang tak pernah dipelajari. Orang kate susah subject nie. Saya mungkin mengiyakan kata org tuu sbb saya pun tak pernah belajar lgi. Assigmnt pun dah dapat utk madah nie.huhu. Saya berusaha untuk belajar memahami apa itu LAW. try meminati madah nie,sebab saya tak minat LAW. :-)
Next diteruskan dengan clas Al-Madkhal Fiqh Fatwa,lecturer foreigner...arab je terus.Alhamdulillah faham jg skit2. Last Clas madah tamadun asia tamadun islam (TITAS).
Itulaa saat2 mula2 bergelar mahasiswi. Alhamdulillah Allah permudhkan segalanya. Moga Allah terus permudahkan segala urusan kami.insya'Allah.
"...Please dunt easily give up,u can do it..insya'Allah..usaha sebaik mungkin.inilaa ujian yg perlu dihadapi.Perjuangan harus diteruskan. Pengajian nie adlh salah satu dari Jihad Fi Sabilillah...Tiap Ujian tuu harus ditempuhi dengan sabar,kuat dan tabah..."
"..Manusia nie takkan lari dari sebarang ujian,sebagai pelajar hadapi ujian dengan peperiksaan yang akan menentukan LULUS atau GAGAL (nauzubillah). Sebagai hamba Allah,terus diuji dan keputusan bakal diketahui di Akhirat kelak,menentukan SYURGA atau NERAKA (nauzubillah)..."
"...Ya Allah,bantu kami.semoga urusan kami sentiasa dipermudahkan. terangi hati kami untuk mudah memahami apa yang dipelajari,semoga kami mudah untuk mengingati apa yang dihafal..kami inginkan kejayaan bukan kerana ingin takabbur,tapi kami ingin berikan kebahagiaan dan kegembiraan buat Ibu bapa kami terutamanya,keluarga kami serta murabbi kami..Allahumma Rabbi Yassir,wala tu'asir watammimna bikhoir..Ameen Ya Rabbal'alamin.."
"..Syukran Jiddan pd Ayah,Mama Abg2 dan adk2 serta Kak Ipar sbb trus bg kakak semangat...thanks for everything.I'm alwyz miss all of u very much... <3 <3 <3.."
~ Rabbuna Yusahhil..Ameen. Sekian sahaja,jg dri & jg amal. -wslm-

No comments: