Saturday, November 3, 2012

Apa itu Kelebihan Usrah..?

..Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum.Alhamdulillah,Allah bagi peluang lagi hari ini untuk teruskan liku-liku kehidupan yang masih berbaki.Lama tak blogging,kesuntukan masa pabila bergelar penuntut Ilmu.Semoga dipermudahkan segala urusan,insya'Allah.
Ingin berkongsi maklumat sedikit dengan kalian tentang apa itu kelebihan USRAH..?? Sebelum tu,ingin cerita sedikit pengalaman saya menyertai usrah.Bermula di sekolah,Alhamdulillah saya dapat peluang tu.Peluang untuk join usrah.Usrah di zaman persekolahan,mungkin nampak biasa...tapi itulaa satu pengalaman berharga kerana kita telah didedahkan dengan usrah.Dan Alhamdulillah,sekali lagi saya diberi peluang untuk menyertai usrah di peringkat uni. Sebenarnya apa itu usrah..??
Usrah merupakan sebuah kumpulan kecil manusia yang bertemu secara berkala untuk memahami Islam,berkasih sayang dan saling membantu antara satu sama lain kerana Allah. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud "..Perumpamaan orang Mukmin itu dalam perkara berkasih sayang dan saling mencintai seperti sebatang tubuh. Apabila salah satu anggota tubuhnya berasa sakit,maka seluruh anggota tubuh yang turut merasa kesakitannya.." Dalam group usrah,kita boleh berkongsi Ilmu/pendapat juga membimbing antara sesama ahli.Bukan itu sahaja,usrah juga boleh kita selitkan aktiviti2 laen..contohnya mengatur satu program lawatan ke rumah anak yatim mungkin dan seumpamanya.
Kelebihan Usrah..???
Memahami Islam,setiap ahli group usrah diajar untuk memahami dan kemudian menjadikan ISlam sebagai cara hidup dengan melaksanakan segala perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Pelaksanaan aktiviti usrah yang kreatif akan lebih menarik minat. Apabila proses ini berlaku,secara tidak langsung ahli usrah sebenarnya telah terpandu ke arah jalan yang betul. Ya,matlamat yang betul tapi jalan untuk menyampaikan itu berbeza. Kreatiflah dalam menyampaikan keindahan Islam..!

Selain itu,Usrah juga dapat Memotivasikan Diri. Ianya seperti phone charger.Manusia nie biasanya penuh dengan kekusutan dan kesusahan.Setiap kali sesi usrah,setiap ahli akan diberi ruang untuk berkongsi masalah,teguran,idea dan nasihat. Secara tidak langsung,suasana tolong-menolong antara satu sama laen dihidupkan.Kita akan sentiasa diingati dengan nasihat or tguran,automatically dapat motivate diri kita.Hidup nie perlu sentiasa bermotivasi.

Saiyyidina Umar Al-Khattab r.a ada mengatakan "..Engkau mestilah mencari saudara2 yang jujur dan hiduplah dalam kalangan mereka kerana mereka itu perhiasan pada waktu senang dan bekalan pada waktu susah.." Kita boleh mendapat kenalan baru dengan berusrah.Usrah nie adalah sekumpulan manusia yang kecil,kita berpeluang untuk mengenali rakan2 seusrah kita dengan lebih dekat. Dengan adanya sesi suai kenal/taaruf/ice breaking,kita boleh kenal antara sesama ahli. Mungkin sebelum nie kita hanya mengenali rakan kita tuu biasa2 je,tapi dengan usrah nie kita boleh kenal dengan dekat lagi..kita akan rasa satu keluarga,sayang keluarga tsbt. Istimewanya usrah kerana dijadikan tempat untuk mencungkil bakat seseorang.Kita boleh mengadakan aktiviti berkumpulan or individu,cthnya menghasilkan karya puisi,memasak,mencipta video islamik,mengadakan aktiviti kemasyarakatan dan pelbagai lagi. Melalui aktivit sbegini,secara tidak langsung ia dapat memberi peluang kepada ahli usrah untuk mencuba sesuatu benda baru,sekali gus menguasai kemahiran2 yang tidak pernah mereka cuba sblm nie.

Itulaa antara rahsia keistimewaan usrah..kalau diikutkan banyak lagi,saya sekadar berkongsi apa yang saya dapat.Ssape yang nk tambah,dialu2kan..atau ada nak tegur kot2 ada silap dari maklumat saya niepun,dialu2kan.Saya menerima dengan hati terbuka.
Sekadar itu sahaja perkongsian saya pagi nie,Insya'Allah moga ditambah Ilmu supaya saya dapat berkongsi sedikit Ilmu yang saya ada di ruangan My Simple Blog. Mafkan saya sekiranya ada kesilapan. Jaga Diri,jaga amal dan jaga Iman. -wslm-

No comments: